Tirsdag morgen var nivået av NO2 langt lavere enn mandag her ved Sinsenkrysset i Oslo, viser data fra målestasjonen ved Aker Sykehus.
Tirsdag morgen var nivået av NO2 langt lavere enn mandag her ved Sinsenkrysset i Oslo, viser data fra målestasjonen ved Aker Sykehus. (Bilde: NTB Scanpix/Håkon Mosvold Larsen og grafikk/tu.no )

DIESELFORBUD

Mener forbudet virker: Over 50 mikrogram mindre NO2 ved Sinsenkrysset

Klokken 10:00 mandag morgen ble det målt 120 mikrogram nitrogendioksid (NO2) per kubikkmeter luft like ved Sinsenkrysset i Oslo.

På samme tidspunkt tirsdag morgen var dette redusert med omlag 50 mikrogram - til 69,3 mikrogram per kubikkmeter luft.

Tallene er hentet fra målestasjonen ved Aker sykehus, like ved Sinsenkrysset.

- God effekt

Hos Norsk instutt for luftforskning (NILU) mener de absolutt at dieselforbudet har hatt effekt på luftkvaliteten, men samtidig understreker de at det er vanskelig å tallfeste hvor stor effekten har vært.

– Sånn som det ser ut, så ser det ut til at dieselforbudet har hatt god effekt. Forurensingen holder seg godt nede under helseskadelig nivå, sier Christine F. Solbakken, kommunikasjonssjef i NILU.

Samtidig sier hun at det er mange faktorer de ikke har kontroll over.

– At vi fikk snø i morges kom uventet. Det er bra og det lettet litt på luftforurensingen. Vi fikk en pause i inversjonen, samtidig skal det tette seg til utover dagen, sier hun.

– Vi vet heller ikke hvor mange som er på veiene og hvor mange som ville vært der uten forbudet, sier hun.

 

Mindre svevestøv, mer NO2

Tidligere var det først og fremst store utslipp av partikler som var problemet med dieselbilene. Partikkelfiltre har løst mye av dette - men prislappen har vært en kraftig økning i NO2-utslipp.

– Det er et paradoks at partikkelfilteret, som løste svevestøvproblemet, er det som er med på å gjøre dieselbilen verre for miljøet nå, uttalte avdelingsdirektør for trafikkforvaltning i Vegdirektoratet, Ivar Christiansen, til Teknisk Ukeblad i 2014.

Færre dieselbiler gjennom bomringen

Bomselskapet Fjellinjen melder om at 31 prosent færre dieselbiler i lett klasse har kjørt gjennom bomringen i morges sammenliknet med i går.

De har sammenliknet passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i timene mellom kl 00:00 og 10:00 for mandag 16. januar og tirsdag 17. januar. 

Mandag passerte 63.000 dieselbiler mot 43.000 på tirsdag.

Samtidig har antallet passeringer med hybridbiler, elbiler og bensindrevne biler økt med 15 prosent i samme periode.

Total reduksjon i antall passeringer er cirka 10  prosent (11.000 passeringer, skriver bomselskapet i en pressemelding.

«Analysen viser en liten økning i dieselbiler tunge kjøretøy – noe som forklares med kjøremønsteret til næringsdrivende lastebiler som ikke kjører i like stor grad mandag morgen som tirsdag morgen», skriver de videre.

Passeringstallene til Fjellinjen viser også at det er vesentlig større endring i kjøremønsteret på kommunale veier kontra hovedfartsårene, som i stor grad er unntatt forbudet.

Kommentarer (33)

Kommentarer (33)