INDUSTRI

Omsetning på 18 milliarder kroner, 17.000 ansatte i 100 land

Slik blir DNV GL Group etter gigantfusjonen.

Styreleder i DNV, Leif Arne Langøy, ser GL som en naturlig partner som kompletterer og styrker hovedvirksomhetene i DNV.
Styreleder i DNV, Leif Arne Langøy, ser GL som en naturlig partner som kompletterer og styrker hovedvirksomhetene i DNV. Bilde: DNV
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
21. des. 2012 - 08:50
Vis mer

Når fusjonen mellom Det Norske Veritas og Germanischer Lloyd er formelt i orden, vil DNV GL Group være blant verdens største på både klassifisering, sikkerhetstjenester og rådgivning for skipsfart og olje- og gassindustrien.

- Fusjonen er en “game changer”, sier konserndirektør Pekka Paasivaara i Germanischer Lloyd. Han har ansvar for olje, gass og fornybar i GL.

Styreleder Leif-Arne Langøy i stiftelsen DNV kaller fusjonen mer en form for fornuftsekteskap og at forholdet har modnet over 20 år.

- Dette er tredje gang DNV og GL snakker sammen, sa Langøy på pressekonferansen da fusjonen ble offentliggjort.

GL-vekst

I 2006 kom det privateide selskapet Mayfair inn som eier i GL. Siden da har skipsklassifiseringsselskapet gjennom organisk vekst og mange oppkjøp, sikret seg mye kompetanse innen olje og gass, energi og fornybar-sektoren.

GLs oppkjøp av Noble Denton tilførte olje- og gassteknologi, mens kjøp av Garrad Hassan bragte GL inn i energi- og fornybarsektoren.

- Bransjen er i en konsolideringsfase. Vi tok et kvantesprang med kjøpet av energi- og fornybarekspertisen i Kema i mars, mens GL har gjort andre kjøp. Sammen er vi nå i verdensligaen, i Champions League, sier Langøy, og nevner i en bisetning at han også er styreleder hos årets seriemester i fotball, Molde.

Tredje største

Innen testing, inspeksjon og sertifisering (TIC), vil det sammenslåtte selskapet være verdens tredje største. 

Omsetningen vil samlet bli på rundt 18 milliarder kroner og gruppen vil ha 17.000 ansatte i 100 land og fordelt på 300 kontorer.

Ifølge DNV er målet med fusjonen å skape et globalt ledende selskap innenfor kvalitet, sikkerhet og miljø, med uavhengig tjenester bygget på teknologisk spisskompetanse og en kraftig satsing på forskning og utvikling.

Det fusjonerte selskapet får navnet DNV GL Group. Stiftelsen DNV vil eie 63,5 prosent og Mayfair 36,5 prosent av DNV GL Group.

Langøy forsikrer at overskudd skal pløyes tilbake i selskapet for å sikre soliditet og finansiering av forskning, innovasjon og utvikling.

Les også: Wärtsilä flytter ut produksjonen

FoU

I dag har DNV som mål å bruke 6-7 prosent av omsetningen til FoU. Det fusjonerte selskapet har satt 5 prosent som mål.

- I prosent er det kanskje mindre, men i kroner og ører blir det betraktelig mer, sier Remi Eriksen til Teknisk Ukeblad.

Kommunikasjonsdirektør Tore Høifødt er over seg av begeistring.

- Teknologisk er dette helt fantastisk. Nå må vel DNV komme på topp på alle lister over ønskede arbeidsplasser for ingeniører, sier han oppglødd til Teknisk Ukeblad.

Remi Eriksen, konserndirektør for maritim, olje og gass i DNV - før fusjonen med Germanischer Lloyd.
- Teknologisk er dette helt fantastisk. Nå må vel DNV komme på topp på alle lister over ønskede arbeidsplasser for ingeniører, sier han oppglødd til Teknisk Ukeblad.Remi Eriksen, konserndirektør for maritim, olje og gass i DNV - før fusjonen med Germanischer Lloyd. Tore Stensvold

Fire-deling

Etter at DNV i mars overtok Kema i Nederland, ble selskapet rendyrket som et tredelt konsern. Konsernledelsen med Henrik O. Madsen og en mindre stab, sitter i Oslo sammen med Maritim Oil & Gas.

Når fusjonen med GL godkjennes av konkurransemyndighetene i de involverte landene, vil konsernet bestå av fire segmenter: Maritim – med hovedkontor i Hamburg, Energi og fornybar i Arnhem, Nederland, Business Assurance i Milano i Italia og Olje- og gass i Oslo.

DNV-rapport: 30 % mindre utslipp i 2020

Beholdes i Norge

DNVs maritime fagmiljø i Norge holdes intakt ved at regelutvikling, godkjenning av tegninger, ansvar for sentrale skipstyper, oppfølging av seilende flåte og teknologiutvikling fortsatt skal skje ved DNVs kontor på Høvik og i resten av det norske kontornettet.

GL er blant de største på klassifisering av containerskip, mens DNV er  “en“mygg” i det segmentet.

- Til sammen blir vi store på enda flere skipstyper og desidert ledende på containerskip, sier Remi Eriksen.

Fram til fusjonen formelt er godkjent, vil DNV og GL fortsette som konkurrenter. Ifølge Langøy er det ventet at det senest er klart i andre kvartal 2012. Inntil det vil begge selskapene jobbe med forberedelser.

Lang historie

DNV er en selveid stiftelse, opprettet i 1864 for å vurdere risiko for norsk skipsfart. Stiftelsen eier DNV Group. Klassing av skip og utarbeidelse av klassifiseringsregler for å sikre kvalitet sprang ut av det.

Germanischer Lloyd ble stiftet i 1867, med samme formål som DNV. Det har nå 7.000 ansatte fordelt på 200 kontorer i 80 land.

Les også: DNV støtter miljøorganisasjon

Energi og fornybar

I mars i år kjøpte DNV nederlandske Kema, som er verdensledende på energiforsking, testing og sertifisering av høyspentutstyr. DNV este dermed ut fra snaut 7000 ansatte til 10.000 ansatte, fordelt på 300 steder i rundt 100 land.

Etter Kema-integrasjonen, ble konsernet delt i tre forretningsområder: DNV Maritime and Oil and gas, DNV Kema Energy and Sustainability og DNV Business Assurance.

Tre-delt

Konsernledelsen og stab sitter på Høvik utenfor Oslo sammen med DNV Maritime Oil & Gas. DNV Kema har hovedkontor i Arnhem i Nederland, mens DNV Business Assurance har hovedsete i Milano Italia.

Danske Henrik O. Madsen har vært konsernsjef siden 2006 og vil være det i det nye selskapet også. Leif-Arne Langøy fortsetter som styreleder i stiftelsen.

Game changer: Pekka Paasivaara, Germanischer Lloyd, med ansvar for Olje, gass og fornybar energi.
Danske Henrik O. Madsen har vært konsernsjef siden 2006 og vil være det i det nye selskapet også. Leif-Arne Langøy fortsetter som styreleder i stiftelsen.Pekka Paasivaara, Germanischer Lloyd, med ansvar for Olje, gass og fornybar energi. Tore Stensvold

Les også:

Dette er årets ingeniørbragd  

Skal kunne bore på ned til 3.650 meters havdyp

Norske industribedrifter sløser bort halvannen milliard

Skipstunnel åpner for Vestlandsekspress i 50 knop

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.