PROSJEKTER

Odd Johansen tar over som prosjektleder for riksvei 4 og E16

Han har blant annet vært prosjektleder for E134 Gvammen-Århus.

Prosjektleder Odd Johansen, Statens vegvesen.
Prosjektleder Odd Johansen, Statens vegvesen. Foto: Per Kollstad, Statens vegvesen
21. apr. 2020 - 15:14

Den erfarne vegbyggeren Odd Johansen tar over som prosjektleder for riksvei 4 og E16 i Valdres, melder Vegvesenet.

– Jeg er en utålmodig vegbygger som trives best når jeg hører lyden av gravemaskiner. Nå håper jeg riksvei 4 Hadeland snart kommer seg ut av rundkjøringen, sier Johansen i meldingen.

Han har 26 år bak seg i Statens vegvesen. Nå kommer han fra stillingen som prosjektleder for Fellesprosjektet Ringeriksbanen. Før det var han prosjektleder for E134 Gvammen-Århus i Seljord.

58-åringen flyttet til Kristiansand og jobb på Vest-Agder vegkontor i 1987. Johansen jobbet med bruvedlikehold, og ble etter hvert vedlikeholdsansvarlig for bruer i fylket. Han har også jobbet med vedlikehold og bygging av tunnel både i Vegvesenet og i Jernbaneverket. Johansen var blant annet med og bygde Jarlsbergtunnelen under Tønsberg på Vestfoldbanen. Han har også noen år bak seg som konsulent.

– Jeg har jobbet utenfor Vegvesenet akkurat så lenge at jeg ser hvor bra det er å være ansatt i vegetaten. Vegvesenet har en meget kompetent byggherreorganisasjon, sier Johansen.

Avtalt vei til avtalt pris

– Hva er den største utfordringen for riksvei 4 og E16 for deg som prosjektleder?

– Det gjelder for firer'n og E16 som for alle andre veiprosjekt. Vi skal bygge våre veiprosjekter til avtalt pris til avtalt tid, samtidig som vi har orden på HMS. Ingen skal få varige skader på veianleggene til Statens vegvesen, sier Johansen.

Han har et godt inntrykk av riksvei 4-arbeidet etter at han deltok på en intern kvalitetssikring av planene for etappe 2 på Hadeland.

– Her er det mange som har gjort en god jobb i planleggingen av et godt prosjekt. Nå venter vi bare på at Stortinget skal få opplegget for finansiering til vedtak, sier Johansen.

Område hvor utglindningen av elvebredden har fortsatt etter at uværet Hans sist høst forårsaket ras.
Les også

Vegvesenet: : Tar grep etter ny skredfare

Hain é trønder

Trønderen er gift og har to voksne barn og to barnebarn. Han har flere år i Kristiansand enn i fødebyen Trondheim, men er krystallklar på hvor han står: – Det er to ting en ikke skifter for alt i verden: fotballag og dialekt.

Han har også en lidenskap for frimerker. For spesielt interesserte har han bygd opp to utstillingssamlinger, en med bruer og en med motiver av geologi, gruvedrift og tunnelarbeid.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Høy til Magna Prosjekt

Therese Høy har vært prosjektleder for E16 Bagn-Bjørgo, her før åpningen av strekningen i fjor høst. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Therese Høy har vært prosjektleder for E16 Bagn-Bjørgo, her før åpningen av strekningen i fjor høst. Foto:  Bjørn Olav Amundsen
Formelt tar Johansen over som prosjektleder 1. mai. Nå gleder han seg til å bli kjent med staben på Roa og i Valdres. Therese Høy sluttet som prosjektleder 1. februar. Per Magne Hagemoen har fungert som prosjektleder i mellomperioden. Høy skal over i ny stilling i Magna Prosjekt som jobber med prosjektledelse.
 
– Jeg er takknemlig for den verdifulle erfaringen jeg har fått i Vegvesenet. Det har vært interessant å jobbe tett med utviklingen av riksvei 4 og E16, sier Høy.
 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.