SAMFERDSEL

Vil ta verstingbedriftene heller enn sjåførene med nye EU-regler

Krever strengere teknisk kontroll.

Fra mai 2018 settes nye EU-regler i kraft som stiller strengere krav til teknisk kontroll av tungtransport. Målet er å bedre trafikksikkerheten langs veiene.
Fra mai 2018 settes nye EU-regler i kraft som stiller strengere krav til teknisk kontroll av tungtransport. Målet er å bedre trafikksikkerheten langs veiene. Bilde: Per-Ivar Nikolaisen
2. aug. 2016 - 14:54

Fra 20. mai 2018 blir kravene til teknisk kontroll av tungtransport vesentlig strengere.

Kravet er en del av en ny EU-lov som har som mål å redusere antall trafikkulykker på veiene, skriver vegnett.no

Dette skal skje ved å innføre felles krav til kontroll av tunge kjøretøy i alle EU-landene. 

Rammer de med feil

De nye kravene går ut på å pålegge medlemslandene å innføre et spesifisert risikoklassifiseringssystem. 

Systemet skal bidra til at de transportselskapene med hyppige feil velges ut til kontroll.

Noe som også vil bety at de selskapene som sjelden har feil på kjøretøyene sine vil få færre kontroller. 

Et viktig verktøy

I en rapport over dødsulykkene langs norske veier i 2014 kommer det frem at 22 prosent av dødsulykkene langs veiene her i landet har skjedd på grunn av feil og mangler ved kjøretøyene de siste ti årene. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Henning Harsem, avdelingsdirektør for tilsyn og kontroll i Statens Vegvesen er positiv til det nye EU-regelverket, og håper det kan gjøre noe med statistikken. 

– Vi har allerede strenge krav til teknisk kontroll av kjøretøy her i Norge, men vi har lite systematikk relatert opp mot bedrifter, så dette systemet vil bli et viktig verktøy også for oss, sier han til Teknisk Ukeblad. 

Harsem understreker at det i de fleste tilfeller ikke er sjåførens skyld når et kjøretøy ikke oppfyller tekniske krav. 

– Sjåføren er ofte et «gissel» i en ukultur i transportfirmaet. Slike firma vil vi få bedre oversikt over med nytt system, sier han. 

Sikrer kompetanse

De nye kravene er en del av tre EU-direktiver som samspiller om kjøretøysikkerhet og kontroll.

Samtidig som risikoklassifiseringssystemet innføres, vil EU som en del av kravet stille strengere krav til de som jobber med teknisk kontroll av tungtransport. 

Målet er å sikre minimumskompetanse hos kontrollørene, samt fornying av kompetanse over tid. 

Det nye kompetansekravet vil imidlertid ikke gjelde de som jobber med teknisk kontroll i dag, kun de som starter med jobben etter mai 2018. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.