Elbilsalg i Norge 2020

Nye elbilrekorder i humpete bilår

Elbilen slår fortsatt nye rekorder. I fjor økte nybilsalget med 27 prosent. Dieselbilsalget stupte 47 prosent, og bensin dalte 49 prosent fra året før.

Audi Etron ble årets mest solgte bilmodell.
Audi Etron ble årets mest solgte bilmodell. (Foto: Marius Valle)

Elbilen slår fortsatt nye rekorder. I fjor økte nybilsalget med 27 prosent. Dieselbilsalget stupte 47 prosent, og bensin dalte 49 prosent fra året før.

Det viser årstallene for 2020 fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Salget av ladbare hybrider doblet seg og endte på nær 30.000 solgte biler. Det ble solgt 12.200 hybrider i fjor, en nedgang på 30 prosent fra året før.

I 2020 er det elbilene som dominerer bilstatistikkene. Totalt ble det solgt 73.890 elbiler i fjor. Det er mer en 16.000 flere enn året før og 30.000 flere enn i 2018.

To av tre i desember

Nybilsalget gikk fra de store høyder ned i dype koronadaler, for så å ta av som en rakett på høsten.

– Under den voldsomme oppgangen som kom i 3. tertial, så vi at elbilene utgjorde 54 prosent av nybilsalget. I desember var hele to av tre, eller 67 prosent, nybiler elektriske, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.

– Vi er på god vei mot målet om at det i 2025 bare skal selges utslippsfrie biler, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Åtte av ti private

Analyser opplysningsrådet har gjort av elbilsalget, viser at det ikke er det offentlige eller bedriftene som driver fram elbiltrenden i Norge.

– Det er privatpersoner som driver fram elbilsuksessen. 80 prosent av elbilene som ble solgt i fjor eies eller disponeres av privatpersoner, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen.

Totalsalget endte på 141.400 nye biler i fjor. Det sier Thorsen seg fornøyd med. I åtte av de siste 11 årene har dermed nybilsalget vært over 140.000 nye biler.

– Det er ingen selvfølge at det skal selges mer enn 140.000 biler, sier Thorsen under presentasjonen av fjorårstallene.

– Elbilfordelene har først og fremst truffet dem som bor i og i nærheten av de store byene. Det henger sammen med at bilene tidligere hadde lav rekkevidde og ikke var like godt egnet over hele landet. Nå er det kommet modeller som passer over hele Norge. Dette er ikke tiden for å svekke elbilfordelene. Tvert imot. Vi må ha sterk nok vilje til å beholde målene slik at også distriktene kan ta del i dem, sier Rotevatn.

Audi e-tron mest solgt

Blant fjorårets 20 mest kjøpte bilmodeller, legger elbiler beslag på de seks øverste plassene.

Den mest kjøpte bilmodellen i fjor var Audi e-tron med mer enn 9.200 solgte biler. På andreplass kom Tesla Model 3 et knappenålshode foran Volkswagen ID 3.

Overraskende for mange gikk salget av nye bobiler ned med 6 prosent i fjor.

– Det betyr at folk kjøpte brukte bobiler til sine norgesferier i sommer, sier Thorsen.

Artikkelen er oppdatert med kommentarer fra Sveinung Rotevatn.

Les også

Kommentarer (28)

Kommentarer (28)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå