SAMFERDSEL

Nye bremser gjør dieseltog 20 prosent mer energieffektive

Men NSB vil ikke innføre på de gamle togene.

 Den nye bremseteknologien vil ha størst betydning for persontog med mange stopp på veien.
Den nye bremseteknologien vil ha størst betydning for persontog med mange stopp på veien. Bilde: NSB/Ricardo
8. jan. 2015 - 11:54

Et nyutviklet svinghjulbasert bremsesystem kan gjøre diesellokomotiv mindre skadelige for miljøet i fremtiden.

Systemet, som er utviklet av selskapene Ricardo, Artemis Intelligent Power og Bombardier UK, har så langt vist seg å gi gode resultater. Det skriver theengineer.co/uk.

Les også: Kinesisk selskap snuser på Flytoget og T-banen

Gjenbruker bremseenergi

Bremsesystemet går ut på at en transmittor lagrer energien som oppstår når lokomotivet bremser. Energien kan så gjenbrukes, og gir ifølge selskapene en energieffektivisering på 20 prosent.

– Alle togreiser innebærer en rekke stans og oppstarter av lokomotivet. Det gir igjen mye bremsing og mye aksellerasjon. Om vi kan lagre noe av energien som går med på bremsingen og bruke den når toget øker farten, kan vi øke energieffektiviteten og spare en god del diesel, sier David Rollafson, administrerende direktør hos Ricardo til The Engineer.

Han legger til at mindre bruk av diesel vil ha stor betydning for togoperatørene som ikke bare skåner miljøet, men også reduserer egne kostnader.

Les også: En av fem har togbilletten på mobilen

Svinghjulet TorqStor skal redusere miljøbelastningen fra dieseltog.
Svinghjulet TorqStor skal redusere miljøbelastningen fra dieseltog.

Korter ned reisetiden

I tillegg til å redusere forbruket av diesel, skal det nye bremsesystemet få lokomotivene til å aksellerere raskere, og dermed korte ned på reisetiden.

Systemet kan installeres i både nye og gamle diesellokomotiv. Kommunikasjonsskef i Jernbaneverket, Kjell Bakken, forteller at løsningen allerede er i bruk på elektriske tog.

– Når lokomotivet bremser leveres energien tilbake til nettet, energien kan så brukes til andre tog. Men så langt har vi ikke noen liknende løsning på diesellokomotiv her i Norge, sier han.

Les også: Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk

Gamle togsett

NSB Persontog kjenner til løsningen med lagring av bremseenergi, men sier den ikke er aktuell for selskapets nåværende diesellokomotiv.

– Vi har svært få diesellokomotiv i drift, og levetiden på dem vi har er snart over. Vi vil dermed ikke gjøre endringer på eksisterende diesellokomotiv, sier Håkon Myhre i NSB Persontog.

Han begrunner valget med at en utskifting av bremseteknologi på de gamle lokomotivene verken er praktisk eller økonomisk.

– Men når lokomotivene skal skiftes, vil vi vurdere systemet ved anskaffelse av nye diesellokomotiv. Så lenge sikkerhetsbehovet er oppfylt, er vi absolutt interessert i å vurdere alle mulige nye teknologiske løsninger for våre tog, sier Myhre.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også:

Mindre salt på norske veier

Her kan de få gangfelt som lyser oppå snøen

Her er de nye reglene for EU-kontrollen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.