INDUSTRI

Ny type dekk skal kunne forlenge sommerdekk-sesongen betraktelig

– Et sommerdekk som faktisk tåler litt vinter.

Sommer og litt vinter: Det nye sommerdekket erstatter ikke vinterdekket, men det forlenger sesongen for sommerdekket og roer nervene om snøfallet kommer, sier Michelins tekniske sjef i Norden, Nottis Xialinas. Hemmeligheten er ny gummiblanding og innovativ teknisk design.
Sommer og litt vinter: Det nye sommerdekket erstatter ikke vinterdekket, men det forlenger sesongen for sommerdekket og roer nervene om snøfallet kommer, sier Michelins tekniske sjef i Norden, Nottis Xialinas. Hemmeligheten er ny gummiblanding og innovativ teknisk design. Bilde: ORV
14. jan. 2016 - 07:53

Mens folk fleste tenker på vinterdekk har dekkprodusentene begynt å tenke på sommeren. Om noen måneder er våren her, og da kommer vi andre på nye tanker.

Da er det sommerdekk som gjelder, og mange av oss finner ut at det er på tide å fornye bilens fottøy. Da gjelder det å ha fristelsene klare for produsentene.

Det er akkurat det Michelin hevder at de har. Et revolusjonerende nytt sommerdekk kaller de nye CrossClimate, som de skal markedsføre som et nordisk sommerdekk.

Det er et begrep vi ikke har hørt før, men det har selskapet en forklaring på.

– Dette er et sommerdekk som faktisk tåler litt vinter. Det står ikke noe tilbake for sommerdekkene våre, men vi har klart å bygge inn litt vinteregenskaper også. Ingen andre sommerdekk tåler litt snø som dette, sier Michelins tekniske sjef i Norden, Nottis Xialinas.

Spesiell oppbygging

Det nye dekket ser litt spesielt ut, men minner mye mer om et sommerdekk enn et vinterdekk. Det har et V-mønster avbrutt av mange vinkler.

De fanger snø og gir godt grep både på snø og tørr vei. I tillegg er blokkene gjennomskåret av dype lameller, eller seiper på fagspråket, som gir feste i snøen, men som har et sikksakkformet selvlåsemønster slik at de ikke ødelegger sommeregenskapene.

– Det er normalt en designkonflikt å ha slike lameller i sommerdekk, men med selvlåsingen løser vi dette, sier Xialinas.

Dekket har også en litt mykere gummiblanding enn det som er vanlig i sommerdekk, og det bevarer mykheten i kulde.

Lameller: Et vinterdekk trenger mange flater som tar fatt i snøen. Det sørger lameller for, men slike er ikke bra for et sommerdekk. Et sikksakkmønster gjør at de holder seg lukket på sommerføre.
Lameller: Et vinterdekk trenger mange flater som tar fatt i snøen. Det sørger lameller for, men slike er ikke bra for et sommerdekk. Et sikksakkmønster gjør at de holder seg lukket på sommerføre.

Forlenger sesongen

Ifølge Xialinas har bruksøkonomi vært et viktig mål for ingeniørene. Med gode egenskaper på snø er det ikke så viktig å bytte over til vinterdekk så tidlig om mange gjør.

Mange bytter uker og måneder før snøen kommer og venter til langt ut på våren med å bytte tilbake. Det er kostbart, spesielt for de som kjører på piggdekk.

Bar asfalt og varmt vær sliter ekstra på vinterdekk og pigger. I tillegg til at sikkerheten er redusert på våren og høsten fordi slike dekk har mye dårligere egenskaper på bar vei i varme.

– En uavhengig test viser at CrossClimate har en livslengde som kan sammenliknes med vårt eget sommerdekk Energy Saver+. Det betyr at den litt mykere gummiblandingen og kuldeegenskapene ikke slår ut i mer slitasje, sier han.

Er testet

Michelin viser til at tyske TÜV SÜD har testet det nye dekket under ulike klimatiske forhold. Under oppbremsing fra 100 km/t til stopp på sommerføre har det de samme egenskapene som et av deres vanlige sommerdekk.

Når de testet Michelins mest kjente vinterdekk av europeisk type, Alpine 5, under de samme betingelsene, ble bremsestrekningen 7,6 meter lenger.

Heller ikke et såkalt helårsdekk kom spesielt bra ut. Det hadde en bremselengde som var 5,3 meter lenger.

– Dette viser at man ikke skal bruke vinterdekk om sommeren, sier Xialinas.

CrossClimate-dekket er også testet på snø og har fått en såkalt 3PMSF = Three Peak Mountain Snow Flake-sertifisering.

Det er en test som dokumenterer akselerasjon og innbremsing på snø, og skal vise egenskapene som vinterdekk. Testingen viser at det nye nordiske sommerdekket kan sammenliknes med selskapets eget vinterdekk Alpine 5.

Ved innbremsing på snø fra 50 km/t til stopp kom de to likt ut. Sommerdekket derimot, hadde en bremsestrekning som var 14 meter lenger.

Ikke nordisk

Selv om Michelin har kalt dekket et nordisk sommerdekk og kan vise til at det har vinteregenskaper som kan sammenliknes med europeiske vinterdekk, er det ikke det vi kaller nordiske vinterdekk.

Det er slike vi bruker her i landet, og de har enda bedre egenskaper, spesielt på is, enn de europeiske.

Derfor understreker Michelin at det nye dekket er et sommerdekk selv om det trygt kan brukes til å forlenge sesongen i Norden. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.