Ny togtunnel

Ny togtunnel skal gi dobbelt så mange tog gjennom Oslo sentrum – men utfordringene står i kø

For å unngå å gjøre de samme feilene man har gjort tidligere har Bane Nor fått med byggelederen fra byggingen av Nationaltheatret stasjon.

På grunn av de faste stasjonene og all eksisterende infrastruktur er det begrenset med muligheter for hvor den nye togtunnelen kan gå.
På grunn av de faste stasjonene og all eksisterende infrastruktur er det begrenset med muligheter for hvor den nye togtunnelen kan gå. (Illustrasjon: Bane Nor )

For å unngå å gjøre de samme feilene man har gjort tidligere har Bane Nor fått med byggelederen fra byggingen av Nationaltheatret stasjon.

Umerket infrastruktur, krevende sikring av gamle fasader og store uenigheter mellom byggherre og entreprenør førte til en ekstrakostnad på 1,2 milliarder kroner da Stortinget skulle oppgraderes med nytt underjordisk garasjeanlegg under Wessels plass i Oslo.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå