Elektrisk varebil

Ny elektrisk Kangoo fra Renault

Har 300 kilometer rekkevidde og mulighet for tilhengerfeste.

Renault lanserer nye Kangoo E-Tech.
Renault lanserer nye Kangoo E-Tech. (Foto: Renualt, Anthony Bernier)

Har 300 kilometer rekkevidde og mulighet for tilhengerfeste.

Renault har lansert sin nye elektriske varebil Kangoo E-Tech. Nykommeren har 300 kilometer rekkevidde og hurtiglader med inntil 80 kilowatt.

Dette er en stor oppgradering i forhold til de elbilvariantene av Kangoo det franske selskapet har solgt til nå. 

Varebilen kommer i kort og lang versjon, med nyttelast på henholdsvis 600 og 800 kilo, og kan også trekke tilhenger på inntil 1500 kilo. Lasterommet er 3,9 og 4,9 kubikkmeter avhengig av variant.

Deler plattform med Mercedes

Kangoo E-tech deler plattform med Mercedes-Benz' kommende varebil eCitan og sjuseteren Mercedes EQT. Varebilene produseres på Renaults fabrikk i Maubeuge i Frankrike. 

For Kangoo er batteripakken oppgitt til 45 kilowattimer, motoren yter inntil 90 kilowatt, og dreiemomentet er 245 newtonmeter. Batteripakken er plassert under gulvet og skal ifølge Renault ikke ha noen innvirkning på lasteromsvolumet.

Kangoo har Renaults adaptive regenerative bremsesystem, som sørger for å putte mest mulig energi tilbake i batteriet til enhver tid, uavhengig av hvilket regenereringsnivå man velger. Om man for eksempel velger å skru regenerativ bremsing helt av, vil bilen rulle når man løfter foten av gassen, men når man tråkker på bremsen, vil den automatisk regenerere igjen.

Kommer til våren

Bilen kommer videre med varmepumpe, som bidrar til lavere energiforbruk. Førerstøttesystemer som adaptiv fartsholder og kjørefeltassistent kan også leveres.  Kangoo kan leveres med to eller tre forseter. 

Bilen kommer i salg til våren. Prisen er ikke offentliggjort.

Mercedes eCitan har for øvrig litt mindre motoreffekt på sitt spesifikasjonsark, 76 mot 90 kilowatt, men rekkevidden er den samme: inntil 300 kilometer. Batteriet oppgis til å ha 44 kilowattimer, mot Renaults 45 kilowattimer. Antakeligvis er batteriene identiske, så det kan være Mercedes runder nedover og Renault oppover.

Les også

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå