NSB - malus - innstilte tog

NSB har betalt 3,8 millioner for innstilte tog de siste fem årene

Må betale 10.000 til staten når det blir for mange innstilte avganger.

NSB må betale malus til staten om det blir for mange innstilte tog. De siste fem årene har det kostet 3,8 millioner kroner.
NSB må betale malus til staten om det blir for mange innstilte tog. De siste fem årene har det kostet 3,8 millioner kroner. (Foto: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix)

Må betale 10.000 til staten når det blir for mange innstilte avganger.

NSB har ikke krav om 100 prosent regularitet, det vil si at alle tog skal gå som oppsatt. Dermed trenger ikke selskapet betale hver gang et tog blir innstilt, men dersom det skjer for ofte, koster det 10.000 kroner i såkalt malus – det motsatte av bonus – til staten, skriver Dagsavisen.

Fra 2012 til 2017 måtte NSB gi staten prisavslag for 379 innstilte tog i henhold avtalen mellom selskapet og myndighetene. Til sammen ble det en regning på 3,8 millioner kroner, hvorav 2,2 millioner måtte betales i fjor.

Når britiske Go-Ahead overtar trafikken på Sørlandsbanen, blir det enda mer kostbart dersom tog ikke kjøres som avtalt: 25.000 kroner. For Jærbanen og Arendalsbanen, som er en del av det samme anbudet, er taksten henholdsvis 20.000 og 15.000 kroner, skrev avisen før helgen.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå