SAMFERDSEL

Britisk togvinner dårligst likt av britiske togpassasjerer

Skårer lavest på punktlighet, renhold og standard.

Ventende togpassasjerer på Oslo S. I Storbritannia klager mange passasjerer på punktligheten til den britiske toganbudsvinneren Go-Ahead.
Foto: Morten Holm / SCANPIX .
Ventende togpassasjerer på Oslo S. I Storbritannia klager mange passasjerer på punktligheten til den britiske toganbudsvinneren Go-Ahead. Foto: Morten Holm / SCANPIX . Foto: Morten Holm/NTB Scanpix
17. okt. 2018 - 16:32

Det britiske selskapet Go-Ahead, som vant anbudet om togdrift på Sørlandsbanen og to lokale linjer, kom dårlig ut i en stor passasjerundersøkelse på hjemmebane.

Da den uavhengige forbrukerorganisasjonen «Which?» spurte 14.000 passasjerer om alt fra punktlighet til renhold og standard på toalettene, havnet togselskapene som driftes av britiske Go-Ahead helt i bunnsjiktet.

Tilgjengelighet på sitteplasser, mulighet for ståplasser, hyppighet og standard på vognene var også blant kategoriene passasjerene ble bedt om å rangere.

Oppsummert mener bare fire av ti reisende at de får valuta for pengene når de reiser med selskapene under Go-Ahead-paraplyen. På den svakeste strekningen sier 28 prosent av passasjerene at de får valuta for pengene. Selskapene som er best likt, har en uttelling på 70 prosent på samme spørsmål.

– Oppsiktsvekkende

Undersøkelsen ble først omtalt av Dagsavisen , på et tidspunkt da det var klart at Go-Ahead hadde kommet til finalerunden i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen i konkurranse med svenske SJ og norske NSB.

Utreder Ida S. Wangberg i tankesmien Manifest mente det var oppsiktsvekkende at Go-Ahead fortsatt var med i anbudskonkurransen gitt de dårlige resultatene i den britiske forbrukerundersøkelsen.

– Dersom kommersielle Go-Ahead skal ta over for NSB, vil overskudd som nå går tilbake til fellesskapet, sluses ut av landet som privat profitt, sa Wangberg med henvisning til at selskapets toppsjef ifølge avisen Daily Mail skal ha tjent 3,4 millioner pund (37 millioner kroner) i 2014 og 2015.

Men lønnsomt

Go-Ahead ble i sommer kritisert for forsinkelser og kanselleringer i London. Likevel økte selskapets lønnsomhet, skrev Financial Times i september, ifølge E24.

Undersøkelsen i regi av «Which?» ble gjennomført i oktober og november 2017.

Selskapene i Go-Aheads togdivisjon er Great Northern and Thameslink routes (GTR), Southern and Gatwick Express, Southeastern og høyhastighetsbanen HS1. Gatwick Express havner omtrent midt på treet blant selskapene. GTR og Southeastern er i bunnsjiktet og Southern helt nederst.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.