Splitter-og-antenne: Enkelt og billig: ACX DAB-antenneløsningen består av en ny antennepisk og et adapter/forsterker til den gamle antennekabelen. Den dyreste løsningen som også inkluderer en såkalt Fakraplugg, som VW og andre biler benytter, koster under 800 kroner.
Splitter-og-antenne: Enkelt og billig: ACX DAB-antenneløsningen består av en ny antennepisk og et adapter/forsterker til den gamle antennekabelen. Den dyreste løsningen som også inkluderer en såkalt Fakraplugg, som VW og andre biler benytter, koster under 800 kroner. (Bilde: Audiocom)

DAB-antenne på biltaket

Norskutviklet antenne kan bli redningen for bedre DAB-lyd

Utnytter den gamle antennekabelen.

Svært mange nordmenn sliter i disse dager med overgangen til DAB. Over 1,5 millioner norske kjøretøyer har ennå ikke DAB-radio. Mange rapporterer også at mottaket ikke er det de håpet på etter at de har installert en ny radio. I de aller fleste tilfellene skyldes ikke det dårlig dekning, men dårlig antennesignal.

De aller fleste DAB-radioer og adaptere som ettermonteres bruker en såkalt vindusantenne. Det er en løsning som er billig og enkel å montere, men slike antenner kan ha en utfordring når signalet kommer fra en ugunstig retning som gjør at det må gå gjennom bilen for å treffe antennen på innsiden av ruta. De kan også bli utsatt for mye demping når man har en frontrute med metallfilm eller varmetråder.

Det norske selskapet Audiocom AS fra Kristiansand har drevet med bilstereo og elektronikk i 30 år og ønsket å lage en bedre DAB-antenne.

Opprinnelig var ideen å lage en bedre og smekrere vindusantenne, men potensialet var ikke stort. Mange liker dem ikke og de som er på markedet i dag, er blitt svært mye bedre de siste årene.

Dessuten er den ideelle antennen en utvendig pisk som ikke har de problemene med demping en innvendig montert antenne har. Det vil si slik FM-antenner alltid har vært og slike sitter jo allerede på de aller fleste kjøretøyer i dag.

Konstruert antennesplitter

– Da var det jo nærliggende å se om vi heller kunne utnytte antennen som allerede var der og som var ideelt plassert. Men FM-antenner er ikke bare en teknologi. Det er fire hovedtyper. Det er de rent passive med kabel fra antennepisken til radioen, de aktive antennene med forsterker i antennen som mates med strøm, enten direkte eller via antennekabelen og så er det såkalte diversity-antenner som er to eller flere antenner koblet til elektronikk som plukker ut det sterkeste signalet. Mange dyre biler har slike antenner og det har vi ingen kur for. De andre med en pisk på taket derimot har vi utviklet en løsning for og de dekker mer enn halvparten av bilparken, sier daglig leder i Audiocom AS, Roy Hangeland.

Antennetest: For å utvikle den nye antennen laget Switchon en testrigg med en svær aluminiumsplate som jordplan med antennen i midten som de kjørte rundt med.
Antennetest: For å utvikle den nye antennen laget Switchon en testrigg med en svær aluminiumsplate som jordplan med antennen i midten som de kjørte rundt med. Foto: Switchon

Det er det norske firmaet Switchon AS som har utviklet og produserer DAB-forsterkeren for Audiocom og funnet løsningen med bruk av DAB-antennen. Den består av en ny pisk som skrus inn på takfestet.

Den er tilpasset DAB-frekvensen og som erstatter FM-pisken. På den måten kan man utnytte kabelnedføringen som ligger skjult i taket og bak dashbordet.

– Da vi startet prosjektet kjørte vi rundt i en bil med en 1,5 meter aluminiumsplate på taket som jordplan med en antenne i midten. Det var en plattform vi brukte for å utvikle antennen og elektronikken vi er kommet frem til i dag. Det er liten tvil om at en takmontert piskantenne gir det aller beste DAB-mottaket, men det vi har fått til er å lage et system som kan utnytte bilenes gamle FM-antennefot og kabelnedføring og som kan akseptere både aktive og passive antenner. Det vil si både de med og uten forsterker i foten, sier sjefen i Switchon AS, Lars Simonsen.

Eksportpotensial

Han peker på en effekt av DAB som mange nye lyttere synes er utfordrende. Når man lytter på FM så kan lyden av og til drukne i støy, men det kommer lyd om den er aldri så ubehagelig å høre på. Med DAB ble det såkalt digital bobling når signalet ble for dårlig til at feilkorreksjonene klarte å gjenopprette det, men med DAB+ blir det helt stille om mottaket blir for dårlig. Da er mange som lurer på om radioen virker.

Det nye adapteret er konstruert i Norge, men produseres i Kina. Hangeland tror det det vil blir mulig å eksportere teknologien til andre land etter hvert som de innfører den nye digitale radioteknologien.

– Selve elektronikkenheten må kobles til 12 volt så de fleste vil nok overlate dette til et verksted. Det er en inngang for antennekabelen og utganger for DAB- og FM-signal. Elektronikken ligger i en plastkapsel som er utformet som et såpestykke som gjør at den glir lett gjennom eventuelt kabelkaos bak dashbordet, sier han.

Kommentarer (36)

Kommentarer (36)