Et NH90 tar av fra fregatten Fridtjof Nansen ved Akershusstranda i forbindelse med 100-årsjubileet til norsk militær luftmakt for ett år siden. (Bilde: Bendiksby, Terje)
Det er to år siden Norge mottok det første av ialt 14 bestilte NH90. Kystvakthelikopteret viste seg fram for et stort publikum under flyshowet i Oslo i fjor. (Bilde: Myhr, Steinar)
Siden i mai har Norge hatt tre NH90. Her er alle tre helikoptrene samlet i hangaren på Bardufoss. (Bilde: Luftforsvaret)
Bardufossteknikere gjennomfører inspeksjon av motorområdet på en av NH90-maskinene. Fra venstre: Per-Bjørnar Carlsen, Frank Trulssen og Truls Indahl. (Bilde: Luftforsvaret)

NH90

Norsk press har gitt NH90-helikoptre med færre feil

Forsvarsdepartementet fikk nok av de stadige forsinkelsene.

Norsk variant

  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring.
  • Alle 14 NH90 vil ha identisk grunnkonfigurasjon. For best mulig å kunne tilpasse helikoptrene for ulike roller og oppdrag, som søk og redning (SAR), kystvakt, anti-ubåtkrigføring, overflateovervåking med mer, kan helikoptrene i løpet av fire timer av- eller påmontere ulike sensor- og våpenpakker
  • Den norske NH90-anskaffelsen har en budsjettramme på 6,3 milliarder kroner. Bestillingen ble gjort i 2001
  • Det utvikles i alt 22 forskjellige varianter av NH90. I konfigurasjonen vil de norske maskinene ligne mest på sjøvariantene til Nederland, Frankrike og Italia
  • De norske NH90 vil ha enkelte løsninger som avviker fra ”standarden” for den maritime NH90 versjonen: digital kartløsning, eksterne redningsflåter, forbedret ESM-system, ekstra interne drivstofftanker, mission recorder, hjelmmontert sikt og display (HMSD) mm

NH90

  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter (62,5 prosent), AgustaWestland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn
  • Leveranser: 158 NH90 til 12 land (per september 2013)
  • Ordreportefølje: 529 helikoptre

I løpet av denne måneden skal Norge starte prosessen med å overta det fjerde NH90-helikopteret.

Dette har tidligere vært en tidkrevende prosess, fordi det under overtakelsen på fabrikken er blitt avdekket feil i stort omfang på de avanserte maskinene.

Nå forventer Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) en mer effektiv mottakskontroll uten ubehagelige overraskelser:

– Arbeidet som er lagt ned det siste året bærer nå frukter. Materialkvaliteten er nå på plass slik at vi kan ta leveranse uten at mottakskontrollen tar lang tid, forteller Ivar Dyrdal som leder anskaffelsesprosjektet hos Flo.

Truet med kansellering

Det er hele tolv år siden Norge bestilte 14 fregatt- og kystvakthelikoptre fra NH Industries. Det første helikopteret ble levert i 2011, seks år forsinket.

Og da leveransene først startet, fortsatte problemene. Den norske mottakskontrollen avslørte kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder med potensial til å gi driftsproblemer senere.

For ett år siden hadde Forsvarsdepartementet fått nok av de stadige forsinkelsene, og begynte å kikke etter mulige alternativer dersom de skulle gå til det drastiske skritt å terminere kontrakten.

Etter det Teknisk Ukeblad forstår, er ikke dette lenger et tema som er spesielt langt oppe på dagsorden.

Helikoptertypen ble imidlertid for et par måneder siden vraket som kandidat til å overta etter Sea King som redninghelikopter i 330-skvadronen.

Les også: Nå avgjøres NH90s fremtid i Norge

Sikorsky håper på norsk kontrakt

Kvalitetsheving

Ifølge Dyrdal har industrien siden i fjor sommer gjennomført en stor snuoperasjon. Og tiltakene som er satt inn ser ut til å ha virket.

Han sier at andre NH90-nasjoner, som har slitt med inspeksjoner og arbeid i etterkant av leveranse, definitivt har fått et øye for dette. Det er blitt kjørt en tung prosess mot industrien og italienske kvalitetssikringsmyndigheter, i samarbeid med Frankrike, Tyskland og Nederland.

– Det er brukt mye ressurser på dette og det har vært en stor omveltning når det gjelder kvalitetskontroll. Merkelig nok er det Norge som har drevet dette fram, sier Dyrdal.

I slutten av november i fjor ble det andre av i alt 14 bestilte fregatt- og kystvakthelikoptre levert fra NH Industries'/Agusta Westlands sluttmonteringsfabrikk i Tessera, like ved Venezia. Helikopter nummer tre kom i mai i år.

Det fjerde helikopteret har vært gjenstand for etterkontroll fra fabrikkens side før mottakskontrollen etter planen starter nå i september.

Kun NH90 fra 2015

For ett år siden ble det sagt at samtlige seks NH90 med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) vil bli levert i løpet av 2013.

Deretter starter leveringen av åtte fullt operative helikoptre (FOC) før de seks første maskinene sendes tilbake til Italia for såkalt «retrofit».

Nå ligger det an til at den fjerde IOC-maskinen blir levert en gang før jul og de siste to IOC-ene i løpet av 2014.

– For vår planlagte aktivitet i 2014 ser jeg det det ikke som kritisk at leveransen av de to siste IOC-helikoptrene glir litt over årsskiftet. Vi har nå i praksis fått levetidsforlenget Lynx ut 2014 og har den å spille på fram til da. Men deretter er det NH90 som må dra lasset, sier Knut Erik Oulie som er totalprosjektkoordinator NH90 i Luftforsvarstaben.

Les også: NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene

Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter  

Oulie forteller at de nå fokuserer på utsjekk og organisering av personell. Per i dag er 50 personer involvert i oppbyggingen i såkalt OT&E, operativ test og evaluering. På sikt blir en del av personellet tatt ut i 337-skvadron Kystvakt, og de resterende til 334 skvadron fregattjeneste,

Ny runde med test og evaluering

Ifølge Oulie er det god aktivitet på Bardufoss med de tre NH90-ene. Et sentralt tema er inspeksjonsrutiner, slik at man får gjort vedlikeholdet på en effektiv måte. Et stort framskritt er at oppdatert IETP nå er på plass, altså interaktiv elektronisk teknisk publikasjon, slik at det blir færre spørsmål å sende til fabrikken.

Videre følges den såkalte OT&E mastertestplan. Det handler om å finne den beste måten å bruke utstyret på. Å ta fram prosedyrer og rutiner for bruken av helikopteret etter hver som Flo godkjenner utstyret for bruk teknisk sett.

– Ettersom det er midlertidige versjoner vi nå har, blir det i prinsippet en ny OT&E-runde med de komplette maskinene. Men allerede i dag er dette helikoptre som kan gå langt utenpå Lynxen når det gjelder kystvaktoppdrag, sier Oulie.

2017

Selve anskaffelsen er som kjent logistikkorganisasjonens bord. Siden overføres maskinene til Luftforsvaret. Innfasingstakt er ikke bare et spørsmål om leveranse, men også om prioritering. Luftforsvaret har mye nytt utstyr som kommer omtrent samtidig.

I 2017 skal både de første nye redningshelikoptrene etter planen leveres, enten AW101 eller EC725, i tillegg til de første F-35 kampflyene.

– Vi håper å ha lagt mest mulig av arbeidet i NH90-programmet bak oss før neste bølge kommer og man gyver løs på F-35 og Nawsarh, sier Oulie.

Parallelt investeres det i infrastruktur for å håndtere de nye helikoptrene hovedbasen på Bardufoss og detasjementet på Haakonsvern.

Ifølge Bergens Tidende vil dette samlet koste over en milliard kroner. Utbyggingen på Haakonsvern, som opprinnelig var budsjettert til 280 millioner kroner, vil ifølge de siste anslagene koste 435 millioner kroner.

Belgia er femte NFH-nasjon

I august ble Belgia den femte nasjonen med fregattversjonen (NFH) av NH90, sammen med Norge, Frankrike, Italia og Nederland. Tyskland har også nylig bestemt seg for å bestille NFH som sitt nye maritime helikopter, men må trolig vente et par år på sin leveranse.

Belgias fregatthelikopter er levert med full operativ kapasitet og er svært lik den nederlandske versjonen.

NH Industries har i starten av september levert 158 helikoptre til 12 nasjoner - 30 av maskinene er levert i løpet av de første åtte månedene av 2013.

NH90 er utstyrt med to RTM322 01/9-motorer. Mandag denne uka bekreftet Rolls-Royce at salget av sin halvdel av motorprogrammet til Turbomeca nå er gjennomført til prisen 293 millioner euro.

Franske Turbomeca har dermed hele eierskapet.

Bardufossteknikere gjennomfører inspeksjon av motorområdet på en av NH90-maskinene. Fra venstre: Per-Bjørnar Carlsen, Frank Trulssen og Truls Indahl.
Bardufossteknikere gjennomfører inspeksjon av motorområdet på en av NH90-maskinene. Fra venstre: Per-Bjørnar Carlsen, Frank Trulssen og Truls Indahl. Luftforsvaret

Les også:

Nå starter flytester av Sea King-erstatteren

Satte hastighetsrekord med helikopter

Alle Super Puma flyr igjen