INDUSTRI

Alle Super Puma flyr igjen

Også ulykkesvarianten kan fly igjen, mener norsk sikkerhetsforum.

Samtlige helikoptre i Super Puma-familien, inkludert AS332L2 (bildet), er nå i ferd med å settes i drift igjen i Norge.
Samtlige helikoptre i Super Puma-familien, inkludert AS332L2 (bildet), er nå i ferd med å settes i drift igjen i Norge. Bilde: SWNS.com Alex Hewitt
29. aug. 2013 - 09:11

Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel (SF) møttes onsdag for å diskutere helikopterulykken ved Shetland i forrige uke, der fire mistet livet.

Konklusjonen var å tillate alle helikoptre innen Super Puma-familien å fly som normalt. Inkludert varianten som havarerte, AS332L2, og som CHC Helikopter Service har satt på bakken.

CHC i Norge setter sine fem AS332L2-helikoptre i drift igjen i løpet av dagen, ifølge kommunikasjonsrådgiver for selskapet, Svein Thompson.

Sikkerhet, ikke økonomi

– Vi har vurdert hele situasjonen sett med sikkerhetsøyne, ikke økonomi eller andre ting. Vi gikk gjennom det vi vet og det vi ikke vet, og kom altså fram til at vi ikke har noen annen innstilling enn å tillate å fly L2, forteller forumsleder Geir Hamre som også leder helikopterseksjonen i Luftfartstilsynet.

Det som er kjent, er at ulykkeshelikopteret var utstyrt med førstegenerasjons hovedrotoraksling, og umulig kan ha blitt rammet av den samme feilen som forårsaket to havarier med påfølgende nødlandinger med EC225 i fjor.

Hamre ønsker imidlertid ikke å utdype om det er andre detaljer fra ulykkesgranskingen som har bidratt til at SF konkluderer som de gjør.

Følelser

Samtidig som at det norske sikkerhetsforumet møttes i går, satt et tilsvarende forum i et langvarig møte på andre siden av Nordsjøen.

Helicopter Safety Steering Group (HSSG) gikk lørdag ut og anbefalte at hele Super Puma-familien måtte settes på bakken som et føre var-tiltak, et råd britiske operatører fulgte.

Onsdag klarte imidlertid ikke HSSG å bli enige om en uttalelse. Forumet har avtalt å møtes igjen klokka 13 lokal tid i dag, ifølge Herald Scotland.

Geir Hamre forteller at de i går var i kontakt med det britiske luftfartstilsynet (CAA).

– Myndighetene i Storbritannia er av samme oppfatning som oss. Men de har en litt annen vurdering å gjøre og et annet press. Det er mer følelser involvert der, i og med at det er de som har hatt havariet.

Realisme

Teknisk Ukeblad omtalte onsdag utspillet fra det britiske flygerforbundet Balpa, som advarte mot å forhåndsdømme Super Puma-familien før flyhavarikommisjonen AAIB har fått anledning til å granske hva som skjedde og hvorfor. Balpa understreket at de fortsatt har full tillit til helikoptertypen.

– Jeg er helt enig i dette synet. Vi må være litt realister og se totalen i dette. Det er ingen grunn til å tro at Super Puma er en farlig flymaskin, sier Hamre.

Når denne femte Super Puma-ulykken på knappe fem år i britisk sektor er ferdig gransket, ønsker Balpa en komparativ studie at britiske og norske helikopteroperasjoner i Nordsjøen, der Norge de siste 15 årene har en påfallende mye bedre sikkerhetsstatistikk.

Velkommen hit

– Ønsker britene å studere våre operasjoner, regelverk og hvordan vi gjør ting, er de hjertelig velkommen til det, lover Hamre.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Han ønsker ikke å være for bastant i synet på norske versus britiske helikopteroperasjoner i Nordsjøen. Det vil være naivt å tro at nordmenn skulle være immune mot uhell.

– Det jeg kan si, er at vi på norsk side har et system for aktivt samarbeid mellom myndigheter, operatører, arbeidstakerorganisasjoner og oljeselskaper. Vi mener å ha kommet fram til en effektiv måte å jobbe på der vi avdekker risiko og gjør noe med det, sier Hamre.

Les også:

Ny helikoptertype i Nordsjøen  

Feirer 40 år med Sea King

Satte hastighetsrekord med helikopter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.