Feilen på strømkabelen har ført til en rekke branner i Oso beredere. Her fra en brann i Alta.
Feilen på strømkabelen har ført til en rekke branner i Oso beredere. Her fra en brann i Alta. (Foto: Politiet)

Oso Hotwater frikjennes etter berederbranner

Norsk familiebedrift frikjent for ansvar etter berederbranner

Oso Hotwater vant saken mot italiensk underleverandør i Oslo tingrett.

I 2013 kom den første meldingen om at noe var galt med varmtvannsberederne fra norske Oso. Etter flere branner og branntilløp hadde selskapet oppdaget en feil i en strømkontakt levert av den italienske underleverandøren Min-Tec Industriale.

Familiebedriften Oso fra Hokksund i Buskerud har en stor del av det norske markedet for varmtvannsberedere. I 2016 mente selskapet at 32.000 varmtvannsberedere i Super S-serien produsert i 2009 og 2010, var rammet av feilen.

Oso har gjennomført flere runder med tilbakekalling av produktet. Først i 2013, så i 2016. I 2016 sendte selskapet ut brev med informasjon om de brannfarlige strømkontaktene til alle norske husstander og opprettet et eget call-senter for å ta seg av henvendelsene som kom inn.

Les også

 

Krever 37 millioner fra underleverandør

Nå har spørsmålet om hvem som er ansvarlig for de mange brannene som er oppstått på grunn av produktfeilen, vært oppe i Oslo tingrett. I oktober i fjor møttes Oso og Osos forsikringsselskap Gjensidige den italienske underleverandøren Min-Tec i retten.

I sine prosess-skriv til domstolen skriver Oso at tilbakekallingene totalt har kostet selskapet 3,5 millioner kroner, mens Gjensidige har mottatt 74 forsikringskrav etter branner i varmtvannsberedere fra Oso. De totale kostnadene er blitt anslått til 37 millioner kroner.

I Tingretten har Gjensidige krevd 28,4 millioner fra Min-Tec for til sammen 52 skadetilfeller. Oso har ikke spesifisert beløpet, men krever erstatning for eventuelle krav som måtte gå ut over de 30 millionene forsikringen hos Gjensidige dekker, og for kostnadene til tilbakekallingen.

Min-Tec avviser alle krav, og mener de ikke er ansvarlige for produktfeilen. I en separat sak saksøker Min-Tec sitt eget forsikringsselskap fordi dette nekter å dekke Min-Tecs ansvar i saken.

Les også

 

Knusende dom over underleverandør

Nå har Oslo tingrett avsagt sin dom over hvem som har ansvaret for produktfeilen som har forårsaket så mange branner i norske hjem. Konklusjonen er at det etter produktansvarsloven er Min-Tec som er nærmest til å bære ansvaret, og at Oso ikke kunne gjort noe for å forhindre situasjonen som har oppstått.

Dommen går grundig gjennom egenskapene til den aktuelle kontakten, en såkalt snap-kontakt som kobler sammen de interne og eksterne ledningene (se bilde). Oslo tingrett finner at årsaken til branntilløpene er manglende krymping av lederne til hun-kabelskoene i MT59-kontakten. Det gjelder særlig krympepunktet der lederne i apparatkabelen festes til hun-flatstiftene inne i kontakten.

36 av brannene har samme brannårsak: En serielysbue i det aktuelle krympepunktet.

Min-Tec har anført flere alternative årsaker til at serielysbuen kan ha oppstått og forårsaket brannene, men retten mener de ikke har klart å sannsynliggjøre at noen av disse er riktige.

Retten peker også på mangelfulle testprosedyrer hos Min-Tec, og svakheter ved kontakten som kan skyldes at det er brukt uoriginalt verktøy til krympingen. Det legger et enda større ansvar på Min-Tec, skriver dommeren.

  Foto: Faksimile Oslo tingrett

 Feil på én av tre kabler

Retten viser også til en rapport fra Kiwa Inspecta som fant feil ved ti av 30 kabler som ble testet.

«Det at så mange kabler med feil ble levert uten at det ble oppdaget av Min-Tec kan ikke forklares med noe annet enn at det enten ikke var på plass tilstrekkelige prosedyrer, eller at disse ikke var fulgt. Begge deler vil etter rettens syn være uaktsomt. Uansett uaktsomhet er det på det rene at korrekt sammenpressing av koblingene helt og fullt er noe Min-Tec var ansvarlig for og hadde kontroll over», konkluderer dommen.

Les også

 

Gjensidige: – Viktig å få plassert ansvaret

Gjensidige forsikring er glade for dommen. Selskapets advokat, Harald Holm Glad, forklarer at det har vært viktig å få plassert ansvaret for brannene.

– For oss har det vært viktig med en endelig avklaring av ansvaret fordi vi er opptatt av å ansvarliggjøre produsenter av elektrisk utstyr, siden vi vet at dette starter mange branner. Vi er veldig opptatt av at produksjon av elektrisk utstyr skjer på en forsvarlig måte, sier Holm Glad til Teknisk ukeblad.

Nå håper han selskapene kan møtes til forhandlinger så man slipper flere rettsrunder.

Selve størrelsen på erstatningen skal utmåles i en separat rettssak. Det håper Holm Glad ikke blir nødvendig.

– Nå håper vi Min-Tec tar innover seg hvor tydelig dommen er i sin plassering av ansvaret. Hvis vi nå går i dialog om beløpene, vil vi slippe å belaste rettssystemet ytterligere.

Holm Glad håper det ikke kommer inn flere krav til Gjensidige knyttet til Oso-berederne, men kan ikke utelukke det.

– Oso har vært flinke til å informere, og vi har gjort alt vi kan for å avverge det, men vi kan ikke se bort fra at det kommer flere krav, sier Gjensidiges advokat.

Les også

 

Oso: – Har vært en tøff tid

I 2016 omkom en eldre kvinne i Harstad i en brann som knyttes til Oso-berederne. Administrerende direktør i Oso Hotwater, Roy Magnussen, sier dette har preget hele bedriften. Derfor er de også svært glade for dommen, som fastslår at Oso ikke kan lastes for feilen i strømkontakten.

– Dette har vært utrolig tøft, men vi har tatt det på fullt alvor fra dag én. Derfor tror vi at vår håndtering gjør at vi kommer styrket ut av dette når det gjelder tillit i markedet, sier Magnussen til Teknisk ukeblad.

Han forteller at selskapet har snudd hver stein når det gjelder måten de jobber på, fra innkjøpsrutiner til styrearbeid, for å forsikre seg om at noe slikt ikke skjer igjen. Han er også takknemlige for støtten bedriften har fått fra samarbeidspartnere i denne perioden.

– Tilbakekallingsarbeidet har vært en kjempejobb, men vi har fått utrolig mye god hjelp, både fra Gjensidige og fra samarbeidspartnere på VVS og elektro. Vi setter utrolig stor pris på engasjementet disse har vist, sier Magnussen.

Dommen kan bli anket

Dommen er ikke rettskraftig. Nå må Min-Tec bestemme seg for om de vil anke dommen.

Advokat Håkon Bleken i advokatfirmaet Haavind representerer italienske Min-Tec. Han karakteriserer dommen som skuffende, men vil ikke si på nåværende tidspunkt om klienten kommer til å anke innen fristen på én måned.

– Nå skal vi få dommen oversatt og sette oss ned og studere den nærmere. Så får vi se, sier Bleken.

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå