Hålogalandsbrua er en hengebru med stålkasse som brudekke.
Hålogalandsbrua er en hengebru med stålkasse som brudekke. (Bilde: Statens Vegvesen/Cowi)

Hålogalandsbrua

Norsk bru blir kinesisk stålindustris inngangsbillett til Europa

Står ferdig neste sommer.

Et kinesisk stålverk har vunnet konkurransen om å levere det meste av metallet til den nye Hålogalandsbrua i Narvik, som skal stå ferdig neste sommer.

Kinas største brubyggerkonsern vant konkurransen om selve byggingen av metalldekket og montering av kabler og fester, mens et kinesisk stålverk har vunnet konkurransen om å levere metallet, skriver Klassekampen.

Teknisk Ukeblad har skrevet om bruprosjektet en rekke ganger.

Hålogalandsbrua: Norges nest lengste hengebru støpes nedover

Første større anleggsprosjektet

70 kinesere jobber nå for andre året på prosjektet og er i flertall på anlegget. Selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) sier selskapets strategi er å bruke brua som en inngangsbillett til det europeiske markedet. SRBG vil fortsette å levere anbud på nye oppdrag.

– Dette er det første større anleggsprosjektet Kina har i Europa. Vi har godt samarbeid både med selskapenes ledelse, samt med de arbeiderne som jobber her, sier Dagrun Kaasen, som er byggeleder for Statens vegvesen til avisen.

Vegvesenet er byggherre for den 1.540 meter lange brua.

I tillegg til det kinesiske stålet, kommer kabelhodene fra Tyrkia og en del av kabelfestene fra Sveits, mens betongarbeidet, armering og asfalt er levert av norske selskaper.

Les også: Her er de største bruprosjektene langs norske veier

 

 

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)