ferger

Norled skal drive og utvikle flere fergesamband på Sunnmøre

På den ene strekningen blir det miljøferge fra 2022.

Sambandet Årvik-Koparnes kan bli uten dieseldrift i framtiden. For de andre to fergerutene kreves det Tier III-standard på utslippet.
Sambandet Årvik-Koparnes kan bli uten dieseldrift i framtiden. For de andre to fergerutene kreves det Tier III-standard på utslippet. Skjermbilde: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
3. des. 2019 - 05:10

Møre og Romsdal fylkeskommune har tildelt kontrakten for tre fergestrekninger på Sunnmøre til rederiet Norled, ifølge en pressemelding. 

Norled driver også sambandene i dag, med konvensjonelle ferger. Det er disse fergestrekningene det er snakk om:

  • Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya, fylkesvei 5852 og 5862 (ca 81.500 transporterte personbilenheter i 2018)
  • Årvika-Koparneset, fylkesvei 61 (ca 289.000 transporterte personbilenheter i 2018)
  • Volda-Lauvstad, fylkesvei 652 (ca 148.000 transporterte personbilenheter i 2018)

Alle er fylkesveisamband. De to første er på ytre Sunnmøre, og den siste på indre Sunnmøre. Kontraktsperioden for de to første er 2022-31, og for Volda-Lauvstad er den 2021-31. I utlysingen kalles kontraktene samlet for «Ytre Sunnmøre 2021-2031». Fylket lyste ut kontrakten i juli i år.

Illustrasjonen viser transport av varm og fuktig luft fra Karibia mot våre områder. Hvit farge angir mengde fuktighet i atmosfæren, blå farge viser store nedbørsmengder. Dette kartet viser atmosfæren under flommen på Vestlandet i oktober 2014, med store mengder nedbør langs kysten sør for Lofoten.
Les også:

Ber folk på Vestlandet sikre seg mot «atmosfærisk elv»

Kraftige utslippsreduksjoner

 

Disse fire rederiene leverte tilbud på kontrakten:

  • Fjord1
  • Torghatten Trafikkselskap
  • Boreal Sjø
  • Norled

Kaianleggene på strekningen Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya skal bygges om og oppgraderes, slik at det fra 2025 kan settes inn ei ny og større ferge.

Sambandet Årvika-Koparnes får miljøferge fra 2022. Det skal gi en kraftig reduksjon i utslipp, ved at en tradisjonell dieselferge byttes ut med for eksempel eldrift eller bygges om for å møte nye krav.

For de andre to fergerutene kreves det Tier III-nivå på NOx-utslippene.

Fylket skal bygge tunnel og skredsikre fylkesvei 609 ved Heilevang i Sunnfjord. Prosjektet blir etter planen lyst ut i uke 10, og skal stå ferdig om cirka fire år.
Les også:

Skal bygge veier for over 3,4 milliarder i år

 

Presset økonomi

Møre og Romsdal fylkeskommune har en svært presset økonomi i årene framover, og skal redusere driftsnivået i fylkeskommunen, heter det i pressemeldingen.

– Det er derfor svært gledelig at det har vært stor konkurranse om denne kontrakten, sier seksjonsleder Jesper Wiig i samferdselsavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommune i meldingen.

Det er nå 10 år siden den første elferja ble satt i drift over Sognefjorden. Siden den gang har Ampere krysset fjorden mer enn 100.000 ganger.
Les også:

Verdens første elferje er 10 år: Langt igjen til nullutslippsmål

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.