Møre og Romsdal fylkeskommune har tildelt kontrakten for tre fergestrekninger på Sunnmøre til rederiet Norled, ifølge en pressemelding.
Norled driver også sambandene i dag, med konvensjonelle ferger. Det er disse fergestrekningene det er snakk om:
- Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya, fylkesvei 5852 og 5862 (ca 81.500 transporterte personbilenheter i 2018)
- Årvika-Koparneset, fylkesvei 61 (ca 289.000 transporterte personbilenheter i 2018)
- Volda-Lauvstad, fylkesvei 652 (ca 148.000 transporterte personbilenheter i 2018)
Alle er fylkesveisamband. De to første er på ytre Sunnmøre, og den siste på indre Sunnmøre. Kontraktsperioden for de to første er 2022-31, og for Volda-Lauvstad er den 2021-31. I utlysingen kalles kontraktene samlet for «Ytre Sunnmøre 2021-2031». Fylket lyste ut kontrakten i juli i år.
![Tokagjelet er en del av fylkesvei 49 og er svært skredutsatt, men politikerne i Vestland fylke vil ikke bare satse på rassikring. Bildet er fra et ras i 2013.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844044/d66f0b0be51cc2d6ba27ff9d17f4a57c.jpg)
Politikerne strøk setning som skulle prioritere rassikring
Kraftige utslippsreduksjoner
Disse fire rederiene leverte tilbud på kontrakten:
- Fjord1
- Torghatten Trafikkselskap
- Boreal Sjø
- Norled
Kaianleggene på strekningen Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya skal bygges om og oppgraderes, slik at det fra 2025 kan settes inn ei ny og større ferge.
Sambandet Årvika-Koparnes får miljøferge fra 2022. Det skal gi en kraftig reduksjon i utslipp, ved at en tradisjonell dieselferge byttes ut med for eksempel eldrift eller bygges om for å møte nye krav.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
For de andre to fergerutene kreves det Tier III-nivå på NOx-utslippene.
![Flom på Strandtorget i Lillehammer etter uværet Hans.](https://images.gfx.no/130x87/2793/2793524/DJI_0463-Edit-2.jpg)
Flom- og skredplan er klar: Frykter for sikkerheten til trafikantene
Presset økonomi
Møre og Romsdal fylkeskommune har en svært presset økonomi i årene framover, og skal redusere driftsnivået i fylkeskommunen, heter det i pressemeldingen.
– Det er derfor svært gledelig at det har vært stor konkurranse om denne kontrakten, sier seksjonsleder Jesper Wiig i samferdselsavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommune i meldingen.
![Illustrasjonsfoto: Stedet og maskinene på bildet har ingen tilknytning til klagen.](https://images.gfx.no/130x87/2582/2582599/20200426_141936.jpg)
Mente konkurrenten ikke var kvalifisert til å bygge vei – møtte veggen