Autonome skip

Norge leder klart an på førerløse skip: Alt i 2020 kan verdens første transportskip seile uten mannskap og uten fjernstyring

Den maritime klyngen og tett forhold til myndighetene gir Norge fortrinn.

Yara Birkeland blir på ca. 75 meter i lengde og kan ta 100-150 containere. Der erstatter 40.000 turer med vogntog hvert år.  (Foto: Yara/Kongsberg Maritime)
Yara Birkeland blir på ca. 75 meter i lengde og kan ta 100-150 containere. Der erstatter 40.000 turer med vogntog hvert år.  (Foto: Yara/Kongsberg Maritime) (Bilde: Yara/Kongsberg Maritime)

Den maritime klyngen og tett forhold til myndighetene gir Norge fortrinn.

NOR-SHIPPING 2017: Containerskipet MV «Yara Birkeland» skal etter planen seile førerløst (autonomt) med 100-150 containere fra Yara på Herøya ved Porsgrunn til to utskipingsterminaler. Det vil bli verdens første kommersielle, autonome fartøy.

Få tilgang til alle artikler og mer med TU Ekstra

  • Ubegrenset tilgang til tu.nodigi.no og karriere360.no
  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned for 1 kr
Abonnementet autofornyes og kan sies opp når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå