SAMFERDSEL

Norge har 3 av de 5 mest kø-plagede byene i Norden

Tvilsom heder.

Oslo er kun slått av Stockholm på lista over Nordens mest kø-tunge byer. Listen er basert på GPS-data fra Tomtom.
Oslo er kun slått av Stockholm på lista over Nordens mest kø-tunge byer. Listen er basert på GPS-data fra Tomtom. Bilde: NTB scanpix
10. juni 2014 - 08:38
Vis mer

Mange av dem som kjører rundt med en GPS fra Tomtom i bilen er med på å måle hvor fort trafikken beveger seg.

Enheten sender melding tilbake hvor bilen er og hvor fort det går. Når mange nok gjør det kan Tomtom sentralt beregne hvordan det står til med trafikken i sanntid.

Poenget er selvfølgelig å gi bilisten råd om hvordan de skal unngå de verste køene og finne en annen og raskere rute til målet.

Les også: Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt

Bruker trafikkdata

Men slike data har også en merverdi. De kan brukes av trafikkplanlegger og til å utarbeide rapporter om hvordan det står til i den enkelte by.

Tomtom utgir det de kaller en Traffic Index og den viser at tre av de meste trafikkbelastede byene i Norden er norske.

Det er ikke et mesterskap hvor det gjelder å vinne, men både Oslo, Stavanger og Trondheim utmerker seg.

– I Oslo er 36 minutter av én times biltur i gjennomsnitt en forsinkelse. En pendler med 30 minutters reisevei taper i snitt 86 timer per år. Kun Stockholm er verre, med tilsvarende tall på 37 minutter og 87 timer, sier Norge-sjef for TomTom Tore Bjørnsengen.

Bronsevinner er Stavanger, hvor 32 minutter av en times biltur er forsinkelser. Og Stavanger er attpåtil en liten by i nordisk sammenheng.

Det står verre til i Stavanger enn i København.

Les også: På syv timer prosjekterte 16 ingeniører 20 kilometer vei

Triste tall: En bliist i Oslo med 30 minutter til jobben må forvente å tape ytterligere 11 arbeidsdager årlig i bilen.
Triste tall: En bliist i Oslo med 30 minutter til jobben må forvente å tape ytterligere 11 arbeidsdager årlig i bilen.

Verre på småveiene

Tomtoms trafikkdata kan også avsløre at det ikke alltid hjelper å prøve seg på småveier.

I Oslo har hovedveiene 20 prosent trafikkbelastning, mens de mindre veiene er 27 prosent belastet. I Bergen er forholdet enda verre.

Les også:

Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.