energi

Norge alene om motstand mot EUs fornybardirektiv – Island og Liechtenstein vil si ja

EØS-landene Island og Liechtenstein vil gjerne ha EUs fornybardirektiv inn i EØS-avtalen. Det er Norge som setter seg på bakbeina.

I Norge er det full splid i regjeringen fornybardirektivet.
I Norge er det full splid i regjeringen fornybardirektivet. Montasje: Equinor
13. sep. 2024 - 07:04

– Å få innlemmet fornybardirektivet i EØS-avtalen har høy prioritet hos oss, sier Islands EU-ambassadør Kristjan Andri Stefansson til NTB.

Fra Liechtenstein kommer samme beskjed.

– Vi er rede til å inkorporere fornybardirektivet, med noen små tilpasninger når det gjelder transport og drivstoff, sier EU-ambassadør Pascal Schafhauser.

Full splid

Fornybardirektivet (RED II-direktivet) er en del av Ren energi-pakken til EU, som ble innført i 2018 og 2019. Den består av fire direktiver og fire forordninger.

Pakken er merket som EØS-relevant, men i Norge er det full splid i regjeringen i saken.

Mens Senterpartiet som kjent har satt seg på bakbeina og vil si nei til Ren energi-pakken, har Arbeiderpartiet åpnet for å innlemme fornybardirektivet – men vente med resten av Ren energi-pakken.

Men også det sier Sp nei til.

EU mener at Norge gjør en altfor dårlig jobb med å rense avløpet sitt, og viser til at alle andre land med kyst renser avløpet sitt mer enn oss.
Les også:

Norge vurderer å droppe EUs nye avløpsregler – ikke mulig, svarer EU

Irritasjon i EU

Den norske splittelsen har medført at saken har trukket ut i langdrag – til stor irritasjon i EU.

EUs energikommissær Kadri Simson har lagt tungt press på EØS-landene for å få fortgang i saken.

Gjentatte ganger har hun krevd at direktivet innføres for å sikre like vilkår for aktørene i EUs energimarked, som omfattes av EØS-avtalen.

Det vakte oppsikt da hun i mars ga EØS-landene frist til å innlemme direktivet innen midten av august.

Den fristen ble ikke holdt.

Straffetiltak

EU har også truet med straffetiltak, noe Simson senest gjentok på en pressekonferanse denne uka.

– EØS-landene vet selv hva konsekvensene er om de ikke følger opp sine forpliktelser i EØS, sa hun.

Eventuelle straffetiltak vil potensielt også kunne ramme Island og Liechtenstein.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Bli fastgiver og vinn reise til Tanzania

Men det vil de foreløpig ikke uttale seg om.

– Ingen kommentar, svarer Stefansson på NTBs spørsmål om hva han synes om at splittelsen i den norske regjeringen bremser prosessen.

Gir ikke innsyn

Den siste tiden har det gått mange brev mellom Norge, Efta og EU om saken. NTB har bedt om innsyn i korrespondansen, men har fått avslag fra Energidepartementet «av hensyn til Norges utenrikspolitiske interesser».

Før prosessen med å innlemme direktivet kan starte, må EØS-landene bli enige seg imellom om å si ja eller nei. Deretter følger forhandlinger med EU om eventuelle tilpasninger.

En av grunnene til at EU presser på EØS-landene, er trolig at EU-landene allerede har innført en oppdatert versjon av fornybardirektivet – RED III. Dermed er EØS-landene blitt hengende veldig langt bak.

Også NHO er utålmodig.

– Hvis vi sier nei til fornybardirektivet, risikerer vi å miste adgangen til EUs energimarked, sa NHO-sjef Ole Erik Almlid til NTB tidligere denne måneden.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen garanterte i april at Noreg skulle forbli ein del av det indre marknaden. No får Noreg og statsminister Jonas Gahr Støre garantiar om at tollen på ferrolegeringar var eit enkelttilfelle. Diverre er det berre ord, skriv Senterpartiets parlamentariske nestleiar.
Debatt

Å la seg herse med

Høy fornybarandel

Hensikten med direktivet er først og fremst å få opp andelen fornybar energi i EU-området til minst 32 prosent, samt sikre desentralisert fornybar kraftproduksjon bedre markedsvilkår.

I likhet med Norge har verken Island eller Liechtenstein noen problemer med å nå målsettingen i fornybardirektivet. På Island er fornybarandelen 85 prosent, mens den i Liechtenstein er på nesten 97 prosent.

I Norge er fornybarandelen på over 98 prosent.

Nylig ble det også slått hull på Senterpartiets argument om at fornybardirektivet vil redusere det kommunale selvstyret og fjerne kommunenes rett til å legge ned veto mot vindkraft på land.

Ifølge Aftenposten konkluderer KS nå med at «med god nasjonal gjennomføring vil direktivet ikke medføre noen vesentlige innskrenkninger av kommunalt selvstyre».

Fagetatene bør særlig vurdere om departementet har vurdert behov og forutsetninger for forbrukerfleksibilitet, mener Åsmund Sunde Valseth i Vista Analyse.
Debatt

NVE og Statnett bør gjennomgå norgespris

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.