Nio lanserer mellomstor sedan med 150 kilowattimer batteri

Utfordrer Tesla Model 3.

Nio lanserer mellomstor sedan med 150 kilowattimer batteri
Nio ET5 Nio

Kinesiske Nio har lansert en ny sedan, kalt ET5.

ET5 ble avduket i Kina søndag, og skal komme i salg i hjemlandet i september neste år. Bilen er en mellomstor sedan, og vil dermed befinne seg i samme segment som Tesla Model 3.

Bilen er 4,79 meter lang, og har en akselavstand på 2,89 meter. Det gjør den 10 centimeter lengre enn amerikaneren.

Bilen kan leveres på batteri på 150 kilowattimer, som skal gi en rekkevidde på over 1000 kilometer, ifølge pressemeldingen. I tillegg vil de tilby batteri på 100 og 75 kilowattimer, som gir rekkevidde på henholdsvis 700 og 550 kilometer.

Dette etter kinesisk CLTC-kjøresyklus, som ser ut til å gi noe høyere tall enn WLTP-kjøresyklusen som brukes som grunnlag for typegodkjenning av biler i Europa.

Nio ET5
Nio ET5 er en mellomstor bil. Foto: Nio

Motorsterk

Les også

ET5 hevdes å være en sprek bil. Samlet motoreffekt er inntil 360 kilowatt, som skal ta bilen fra null til hundre på 4,3 sekunder. Den har firehjulstrekk med 210 kilowatt permanentmagnetmotor bak, og en 150 kilowatt induksjonsmotor foran. Maksimalt dreiemoment oppgis til 700 newtonmeter.

Bilen skal også være energieffektiv, med luftmotstandskoeffisient på 0,24. Det er brukt silisiumkarbid i kraftelektronikken. I tillegg er ET5 bygget på en ny plattform, som blant annet inkluderer et et mer avansert hjuloppheng på bakakselen. Nio har også utviklet bremsekalipere selv.

De trekker også frem at bilen er utviklet for å bestå Euro NCAP-kollisjonstester med høyeste karakter. Karosseriet er bygget i stål og aluminium, og skal ha særlig høy tosjonsstivhet. Bilen påstås også å være svært vanskelig å velte.

Minimalistisk på innsiden

Nio ET5
Interiøret ser ut til å være minimalistisk. Foto: Nio

På innsiden er det minimalistisk, med en 10,2 tommers skjerm bak rattet, og en 12,8 tommers hovedskjerm. Bilen hevdes å være klar for selvkjøring, som skal rulles ut gradvis og etter hvert gjøres tilgjengelig som månedsabonnement.

Når den kommer til Norge, og hva den vil koste, er ukjent. Inngangsprisen i Kina er tilsvarende 465.000 kroner med minste batteri, men det er trolig  ingen god indikasjon på norsk utsalgspris. I hjemmemarkedet vil de dessuten også tilby bilen via bilabonnement. 

Før denne dukker opp her, har Nio en annen sedan på vei. Modellen ET7 skal komme i salg innen neste høst. Nå melder Nio at de vil ta imot bestillinger fra slutten av januar, med leveringer fra slutten av mars neste år. 

De forteller også at de i 2022 vil etablere seg i Sverige, Danmark, Nederland og Tyskland. 

Les også

Les mer om:
Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.