I Norge har Ruter testet ut et knippe hydrogen-busser, som denne, siden 2012. Nå har Norske Nel fått i oppdrag å sende 600 hydrogenbusser ut på veiene i Europa.
I Norge har Ruter testet ut et knippe hydrogen-busser, som denne, siden 2012. Nå har Norske Nel fått i oppdrag å sende 600 hydrogenbusser ut på veiene i Europa. (Illustrasjonsfoto: Per Erlien Dalløkken)

Nel - hydrogenbusser

Nel har fått 380 millioner EU-kroner for å sende 600 hydrogenbusser ut på veiene i Europa

200 av dem skal kjøre i Danmark.

  • Motor

200 hydrogenbusser skal nå ut å kjøre på danske veier, og bevise at de kan levere bærekraftig transport til en pris som er ganske lik den for busser som bruker fossile drivstoffer.

De 200 bussene på danske veier blir en del av en flåte på i alt 600 busser. Den norske hydrogenbedriften Nel har fått 380 millioner norske kroner i støtte til dette fra EUs Connecting Europe Facility-program.

Nels datterselskap i Herning – tidligere H2Logic – spesialiserer seg på å bygge hydrogenfyllestasjoner, og har vært med på å starte prosjektet. Men Jacob Krogsgaard, som står i spissen for Nel Hydrogen Solution, er fremdeles ganske taus om prosjektet.

– Vi vil gjerne ha detaljene på plass og bekreftet før vi går ut med dem. Men det er altså vi som har etablert prosjektet sammen med flere spennende partnere, sier han til danske Ingeniøren.

Danmark, Latvia og Storbritannia

Nel har offentliggjort prosjektet nå, fordi selskapet er børsnotert her i Norge, hvor kursen på selskapets aksjer steg da nyheten om tilskuddet ble offentliggjort fredag.

En pressemelding som Danmarks energi- og forsyningsminister Lars Chr. Lilleholt (V) har sendt ut, opplyser at disse bussene skal kjøre i henholdsvis Danmark, Latvia og Storbritannia.

Hydrogen kan konkurrere med diesel

Jacob Krogsgaard fastslår at prosjektet først og fremst handler om å få volum i driften av busser med brenselsceller og hydrogentank om bord. Nel er nemlig overbevist om at når det skjer, vil hydrogen være svært nær å kunne konkurrere med diesel som drivstoff til busser; også økonomisk.

I dag blir mesteparten av verdens hydrogen levert som industrigass, og er utvunnet av naturgass. Men med hydrogenbussprosjektet vil Nel vise at elektrolyse – hvor vann som spaltes ved hjelp av strøm produsert av fornybare energikilder, er klar til å gjøre sitt inntog.

– Med utbyggingen av fornybar energi, blir strøm stadig billigere. Nettopp i disse tider har vi kommet til et punkt hvor hydrogen produsert med elektrolyse kan konkurrere prismessig i de markedene hvor det er mest fornybar energi, sier Jacob Krogsgaard.

Nye tankbiler skal frakte hydrogenet

Elektrolyse er beryktet for sitt store svinn av energi når strøm konverteres til hydrogen, men det ser ikke Jacob Krogsgaard på som et problem.

– Hvis du i tillegg bruker både hydrogenet og overskuddsvarmen, er det slett ikke noe tap, sier han.

Nels selskap i Herning skal naturligvis levere de stasjonene hvor bussene må tanke hydrogen, mens det norske søsterselskapet skal stå for elektrolysen. Hydrogenet skal produseres på sentrale anlegg og transporteres på spesielle tankbiler ut til hydrogenstasjonene.

– Det blir ikke dagens tankbiler, men biler med høyere trykk og større kapasitet. Dermed vil forbruket til distribusjonen komme på under én prosent av den transporterte energien, lover Jacob Krogsgaard.

Nel forventer at de i løpet av et par måneder kan komme med flere detaljer om hydrogenbuss-prosjektet.

Denne artikkelen ble først publisert på ing.dk.

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)