Nederlandsk havarikommisjon satt i gang forundersøkelser

Med Eemslift Hendrika trygt til kai i Ålesund torsdag ettermiddag, avslutter Kystverket sin aksjon og overlater fartøyet til flaggstat, klasseselskap og rederi.

Normand Drott forberedte slep av Eemslift Hendrika onsdag 7. april 2021. Slepet ble satt like før 23.00 og kursen satt mot Ålesund.
Normand Drott forberedte slep av Eemslift Hendrika onsdag 7. april 2021. Slepet ble satt like før 23.00 og kursen satt mot Ålesund. (Foto: KV Bergen/Kystvakten)
AIS-sporet til Eeemslift Hendrika viser kurs mot land før Normand Drott og BB Ocean fikk satt slepet 22:36 onsdag 7. april og satt kursen mot Ålesund.
AIS-sporet til Eeemslift Hendrika viser kurs mot land før Normand Drott og BB Ocean fikk satt slepet 22:36 onsdag 7. april og satt kursen mot Ålesund. (Skjermbilde: Barentswatch)
Helikopter satte om bord eksperter fra Smit Slavage som klargjorde for slepet av Eemslift Hendrika onsdag 7. april 2021.
Helikopter satte om bord eksperter fra Smit Slavage som klargjorde for slepet av Eemslift Hendrika onsdag 7. april 2021. (Foto: KV Bergen/Kystvakten)
Det nederlandske lasteskip Eemslift Hendrika som har fått slagside i Norskehavet og har sendt ut en nødsignal etter at lasten har forskjøvet seg. Et redningshelikopter har hentet ut flere av mannskapet.
Det nederlandske lasteskip Eemslift Hendrika som har fått slagside i Norskehavet og har sendt ut en nødsignal etter at lasten har forskjøvet seg. Et redningshelikopter har hentet ut flere av mannskapet. (Foto: Redningshelikopter Florø/ Hovedredningssentralen Sør-Norge)
(Foto: Kystverket)
Normand Drott forberedte slep av Eemslift Hendrika onsdag 7. april 2021. Slepet ble satt like før 23.00 og kursen satt mot Ålesund.
Normand Drott forberedte slep av Eemslift Hendrika onsdag 7. april 2021. Slepet ble satt like før 23.00 og kursen satt mot Ålesund. (Foto: KV Bergen/Kystvakten)
KRAFTKAR: BB Ocean er utstyrt med to dieslemotorer og to Voith-Schneider-propeller. Det gir en trekkraft på 75 tonn og en toppfart på 13,7 knop. (Bilde: Buksér og Berging)
 Normand Drott er et stort og kraftig ankerhåndteringsfartøy (AHTS) bygget ved Vard Brattvåg i 2010. Det er 95 meter langt og har plass til et mannskap på 70.
Normand Drott er et stort og kraftig ankerhåndteringsfartøy (AHTS) bygget ved Vard Brattvåg i 2010. Det er 95 meter langt og har plass til et mannskap på 70. (Foto: Morten Vika/Solstad)
AQS-fartøyet ble berget og tauet til kai natt til torsdag 8. april.
AQS-fartøyet ble berget og tauet til kai natt til torsdag 8. april. (Foto: Kystvakten/KV Bergen)

Med Eemslift Hendrika trygt til kai i Ålesund torsdag ettermiddag, avslutter Kystverket sin aksjon og overlater fartøyet til flaggstat, klasseselskap og rederi.

Sjøfartsdirektoratet vil gå om bord og foreta en havnestatskontroll når skipet er sikret og det er trygt å gå om bord.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no og digi.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

249,-
Tilsvarer Kr 58 per uke Bestill

årlig

2 290,-
Tilsvarer Kr 45 per uke Bestill
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg automatisk?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå