NAVANTIA F100-FREGATTER

Nansen-klassen kan få tre polskbygde søsterfregatter

Kan NSM gå fra land til sjøs i Polen?

De tre F100-fregattene HMAS Hobart HMAS Brisbane og HMAS Sydney under en øvelse sør for New South Wales i 2020.
De tre F100-fregattene HMAS Hobart HMAS Brisbane og HMAS Sydney under en øvelse sør for New South Wales i 2020. (Foto: Mr Peter Beeh/Det australske forsvaret)

Kan NSM gå fra land til sjøs i Polen?

I løpet av dette året skal Polen beslutte hva slags tre fregatter som skal bygges til erstatning for dagens to amerikanskbygde fartøyer i Oliver Hazard Perry-klassen.

I finalerunden står det mellom tyske ThyssenKrupp Marine Systems (tkMS), britiske Babcock og spanske Navantia.

Det spanske verftet tilbyr fregatter som er basert på F100-designet i likhet med den norske Fridtjof Nansen-klassen.

Må bygges i Polen 

F100 består i dag av tolv skip etter at KNM Helge Ingstad er under opphugging.

I tillegg til de fire gjenværende norske fregattene er dette fem spanske fregatter i Álvaro de Bazán-klassen og tre australske i Hobart-klassen. De sistnevnte ble bygget i Australia av ASC-verftet som nå er underlagt BAE Systems.

Mens Nansen-klassen ble bygget på Navantias verft i Ferrol nordvest i Spania, er det et krav at de kommende polske fregattene skal bygges av det statseide forsvarskonsernet PGZ i Gdynia gjennom en såkalt ToT-kontrakt (teknologioverføring).

– Dette er en forretningsmodell vi har meget god erfaring med, skriver Navantia i en pressemelding.

Det er også budskapet fra konkurrentene, eksempelvis tkMS som påpeker at over halvparten av deres eksporterte krigsskip er bygget av kunden.

I den polske Miecznik-konkurransen er den tyske kandidaten Meko A-300 PL, mens britene tilbyr Arrowhead 140-designen som er basert på de danske fregattene i Iver Huitfeldt-klassen.

Langt samarbeid

Uavhengig av hva slags løsning Polen til slutt ender opp med, kan det være muligheter for norsk industri eksempelvis når fregattene skal bestykkes med kryssermissiler.

Det begynner å nærme seg 13 år siden at Polen ble den første eksportkunden av Naval Strike Missile (NSM) fra Kongsberg Defence & Aerospace (KDA). Polen har allerede et vedlikeholdssenter for missilet som de bruker i sitt kystartilleri.

Siden den gang har Polen bestilt flere missiler i 2010 og 2014 og KDA og PGZ har sågar ytterligere styrket båndene gjennom en samarbeidsavtale som ble inngått i 2016.

I forbindelse med den første kystforsvarskontrakten i 2008 ble det inngått en gjenkjøpsavtale som forpliktet Kongsberg til en skrittvis utvikling av et vedlikeholdssenter i Polen for NSM og tilhørende kommando- og kontrollsystem og utskytningsramper.

ORP Generał Kazimierz Pułaski er en av de to Polske fregattene som ble overført fra US Navy tidlig på 2000-tallet og som om ti års tid skal erstattes av tre nybygde skip. Foto:  Wikimedia commons

Den polske marinens anskaffelse av NSM kystforsvarssystem nummer to utløste neste steg i utviklingen av NSM-vedlikeholdssenter. PGZ har fortalt at anlegget, som blant annet gjør dem i stand til å utføre midtlivsoppgraderinger på NSM, også kan brukes til andre missilprosjekter som forsvarskonsernet er involvert i.

Når det gjelder Navantia, er verftet også i ferd med å bygge etterkommeren til F100, nemlig F110, også kjent som Bonifaz-klassen. 

Den spanske marinen skal ha fem slike fregatter, og for ni måneder siden ble det klart at Kongsberg Maritime (KM) skal levere framdriftssystemer til fartøyene.

Les også

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå