Prosjekter

Nå starter arbeidet med ny bru på E6 i Straumen i Sørfold

Arbeidsfellesskapet ONOS – Haugholt har fått oppdraget med å bygge brua, som er beregnet å koste 75 millioner.

Strømmen bru på E6 i Sørfold.
Strømmen bru på E6 i Sørfold. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
23. sep. 2021 - 11:27

Strømmen bru på E6 i Sørfold ligger på ei fylling i bukta rett ved kommunesenteret Straumen. Den nye brua skal bygges på samme fylling, oppstrøms langs nåværende bru.

Trafikken vil gå over nåværende bru i byggeperioden.

Den nye brua blir plassert tre kilometer nord for dagens bru.
Les også:

AF-Gruppen: Skal bygge ny E6 for 6,35 milliarder

Koster 75 millioner

Ny bru i Straumen har stått på ønskelista lenge. Arbeidet med reguleringsplan startet i 2009, og bygging av bru var aktuelt både i 2013 og 2016, men først i 2021 har prosjektet fått tildelt midler.

Oppdraget ble lyst ut tidligere i år.

Det er satt av totalt 75 millioner kroner til bygging av den nye brua på E6. Entreprenørene ONOS Ole Nordmo & Sønn AS fra Bardufoss i Troms og Haugholt Anlegg`s Service fra Gjerstad i Agder skal sammen utføre arbeidet. Planen er at nybrua skal stå ferdig i november 2022.

Arbeidet med pilarer og fundamenter til den nye brua over motorveien er i gang i mars 2024.
Les også:

Etter 17 timer var brua borte

Bru med spesiell historie

Strømmen bru har ei helt spesiell historie. Fyllinga over Straumbukta ble bygget under krigen i regi av den tyske okkupasjonsmakta. Den ble opprinnelig bygd til Polarbanen mellom Fauske og Narvik, og fyllinga i Straumen var en del av den planlagte jernbanetraseen.

Dagens veibru ble bygd i 1964 og E6 ble da lagt på fyllinga. Brua er 15 meter lang. Straumløpet er for lite og har ført til utgraving av bunnmassene under fundamentene. Dermed har det oppstått setninger på landkarene og kjørebanen.

Den nye brua blir 58 meter lang. Den bygges i tre spenn og skal fundamenteres til fjell. Bruoverbygningen skal bygges på rammede stålrørspeler.

Høy vannføring og oppstuving av is førte til erosjon og bevegelser i landkaret på Otta bru. Slik så det ut på stedet den 22. januar, dagen etter at brua og Dovrebanen ble stengt.
Les også:

Stanset overvåkningen: Bane Nor visste at tiltaket kunne endre forholdene i elva

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.