Jernbaneverket melder at de nå har sendt ut tilbudsdokumenter for innføringen av Follobanen til Oslo S.
Dokumentene er sendt ut til de seks prekvalifiserte partene.
- AF Gruppen Norge AS, Norge
- Bilfinger Construction GmbH, Tyskland
- Salini Impregilo, Italia
- Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Skanska Norge AS og Ed. Züblin AG, Norge /Tyskland
- Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia
- Veidekke Entreprenør AS, Norge
Vanskelig grunn
Prekvalifiseringen ble gjort i juni, og da var Jernbaneverket svært fornøyde.
– Responsen på kontraktene har vært svært god. Interessentene var mange, og alle tilfredsstilte våre minimumskrav, så vi har vært i en luksussituasjon, sa anskaffelsesleder Jan Vormeland til Teknisk Ukeblad den gang.
Da understreket han at grunnforholdene rundt Oslo S er vanskelige, og at det var blitt tatt ekstra hensyn til i prekvalifiseringen.
– At selskapene har erfaring med arbeid i kvikkleire er helt klart viktig om de skal få denne kontrakten, sa han.
Les også: Sommervarmen skaper solslyng på jernbanen
Kulvert
Arbeidene omfatter blant annet bygging av en 600 meter lang betongkulvert for Follobanen og Østfoldbanen gjennom Middelalderparken og Klypen-området, etablering av byggegrop og videreføring av kulverten under dagens jernbanespor på Loenga og tilkobling til plattformer på Oslo S.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Kontrakten innebærer også jernbanetekniske arbeider som bygging av spor, kontaktledninger og strømforsyning på strekningen fra Oslo S, gjennom og under Middelalderparken og til tunnelinnslaget i Ekebergåsen.
Kontraktsignering skal etter planen skje i løpet av neste vår.
Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen
Norges største
Follobanen er Norges største samferdselsprosjekt, og omfatter 22 kilometer nytt dobbeltspor fra Oslo S til Ski. Strekningen får også det som blir Norges lengste jernbanetunnel, på 20 kilometer.
Tunnelen blir også Norges første med to atskilte tunnelløp, og gir mulighet for halvert reisetid Oslo-Ski.
Totalt fire kontrakter skal deles ut. I tillegg til innføringskontrakten omfatter to kontrakter arbeid med tunnelen og én kontrakt strekningen Langhus-Ski.
Les også:
Dropper ballast - støper sporet rett i tunnelgrunnen