SAMFERDSEL

Nå må svenskene betale 90 kroner for å hurtiglade elbilen

– Ingen ublu pris, mener Elbilforeningen.

De to største svenske kraftselskapene kutter ut gratislading for elbileiere. Nå må de ut med 3 kroner minuttet for hurtiglading.
De to største svenske kraftselskapene kutter ut gratislading for elbileiere. Nå må de ut med 3 kroner minuttet for hurtiglading. Bilde: Mona Strande
Stein Jarle OlsenTestansvarlig
17. feb. 2015 - 21:31

«Nå er sjarmoffensiven mot elbileierne over», skriver svenske Ny Teknik.

Sveriges to største kraftselskaper Vattenfall og Fortum har nemlig kuttet ut gratisstrømmen svenske elbileiere så langt har nytt godt av.

Tre kroner minuttet

Nå må elbileierne ut med tre kroner minuttet for hurtiglading på 50 kW for Chademo- og CCS-standardene eller 43 kW for vekselstrøm.

Alternativt kan bilistene lade med en "semi-hurtiglader" til 1,50 i minuttet eller normallade til fem kroner i timen.

Ny Tekniks regnestykke baserer seg på tommelfingerregelen at en elbil kan hurtiglades til 80 prosent av kapasiteten på 30 minutter, noe som gir en pris på 90 kroner.

Samtidig skriver bladet Vi bilägare at de bruker 50 minutter i hurtiglader for å kunne kjøre 10 mil med sin BMW i3, noe som gir en "drivstoffkostnad" på 15 kroner per mil.

Organisasjonen Gröna Bilister i Sverige er kritiske.

– Denne beskjeden kommer når elbilsalget står og stamper på et lavt nivå, sier pressetalsmann Martin Prieto Beaulieu til Ny Teknik.

Les også: Nå åpner Teslas første batteribytte-stasjon

– Ingen ublu pris

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen påpeker overfor Teknisk Ukeblad at hurtiglading er noe annet enn vanlig, «billig» normallading hjemme, og at det derfor ikke er noen ublu pris svenskene må betale.

– Alle de største leverandørene i Norge krever også liknende priser, rundt 2,50 kroner i minuttet. Statoil tar for eksempel 74 kroner for 30 minutter. Det er viktig å tenke på at hurtiglading koster veldig mye å sette opp og drifte for leverandørene, og det er ikke ment som det eneste tilbudet for forbrukerne.

Bu sier de færreste hurtiglader ofte, og undersøkelser har vist at mange sjelden eller aldri bruker disse tilbudene.

– Folk vil gjerne ha denne infrastrukturen, og spesielt er det viktig for dem som vurderer å kjøpe elbil, men det er ikke nødvendigvis sånn at de vil bruke den så ofte. Det gjør driftsmodellene vanskelige for ladeoperatørene, og selskapene går ikke akkurat med store overskudd.

Les også: Nye elbiler får doblet rekkevidde

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen sier at ladeinfrastrukturen er viktig for elbileiere, men at de færreste bruker hurtigladerne ofte.
Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen sier at ladeinfrastrukturen er viktig for elbileiere, men at de færreste bruker hurtigladerne ofte.

Sårbart mange steder

Hun mener dessuten at det blir veldig sårbart for bilister med behov for lading når det mange steder bare finnes én enkelt lader og den kan være ute av drift.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

– Det er en større utfordring for å få opp bruken enn akkurat prisen. Folk tør ikke stole på den ladeinfrastrukturen vi har. Derfor vil alle Elbilforeningens medlemmer snart få utdelt en ladebrikke som kan brukes både hos de største ladeoperatørene og i mange av de største byene.

– Vi håper det at man slipper å ha en ladebrikke per leverandør vil senke terskelen for å bruke tilbudene og gjøre det lettere for vanlige forbrukere å finne ut av hvordan dette fungerer, sier Bu.

Les også: Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri

50.000 i året i vedlikehold

Fortum forklarer selv på sin egen blogg at det er erfaringene fra Norge som ligger bak prissettingen i Sverige.

– En hurtiglader koster i runde tall 600.000 kroner å etablere. Slitasje, drift og vedlikehold ligger på cirka 50.000 kroner i året. Hurtigladere krever stor avsikring mot elnettet 125A og ofte et separat abonnement, noe som kan medføre ekstra kostnader, skriver selskapet.

De mener det med et "rimelig" avkastningskrav på investeringen innebærer at det trengs tilsvarende 18 ladinger om dagen for å kunne forsvare en investering.

– Dette er et nivå som vi begynner å nærme oss på Oslos mest brukte ladere. Forskjellen på Norge og Sverige er at de (altså Norge, red. anm.) har 40.000 rene elbiler, og vi cirka 3.260.

Les flere nyheter om elbil.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.