Batteriprodusenten CATL, som leverer batterier til blant andre Tesla, varlet nylig at de for første gang vil levere natriumionbatterier til elbiler.
Den første elbilen som skal teste batteritypen blir Chery EV-modellene, skriver selskapet på Twitter.
– Denne prisvinnende teknologien løser flaskehalsen med begrensede råvarer og gir en mer kostnadseffektiv løsning enn dagens batterier, skriver selskapet.
En begrenset ressurs
Litiumionebatterier kom på markedet i 1991 og har vært en viktig forutsetning for all småelektronikken vi nå ser rundt oss, også elbiler. Men siden litium er en svært begrenset ressurs har det lenge blitt forsket på alternative ressurser til batterier.
Utviklingen fra CATL er derfor en stor milepel.
Fordelen med natrium er at det finnes mye mer av stoffet enn det gjør av litium.
Lavere energitetthet
Energitettheten til CATLs natriumionbatteri er opptil 160 Wh/kg, og batteriet kan lade til 80 prosent SOC ved romtemperatur på 15 minutter.
I tillegg har batteriet en oppbevaringsrate på mer enn 90 prosent i et kaldt miljø med temperaturer på -20 grader Celsius, og systemintegrasjonseffektiviteten kan overstige 80 prosent, har TU tidligere skrevet.
Equinor med storsatsing på utvinning av litium