Målrettet: Dette kartet fra systemet Geodata og Prognosesenteret sammen har utviklet viser hvor personer som flytter til Løren-området kommer fra. Sammen med fakta om inntekt, familieforhold og alder gir det utybggere mulighet til å målrette markedsføringen og velge de best egnete boligkvalitetene ved en utbygging. (Bilde: Prognosesenteret/Geodata)

GEODATA OG PROGNOSESENTERET

Nå kan utbygger vite hvem du er før du kjøper bolig

To eller fire soverom? Billig vinyl eller fliser på badet? Hvor mange biler kan kjøperne forventes å ha?

Når en utbygger skal vurdere hva slags boliger som egner seg på en tomt har det til nå vært en kombinasjon av erfaring og noen enkle analyser som ligger til grunn for valget.

Sammen med Geodata har Prognosesenteret nå utviklet verktøy som kan gi utbyggeren viktig informasjon om hvem som kan tenkes å kjøpe.

Les også: De leverer tak basert på mål fra Google Earth

Web-basert

Det web-baserte systemet er knyttet opp til en rekke databaser.

Der ligger forbrukerdatabasen med informasjon om økonomiske forhold. Der ligger nær sagt alt som finnes i databasene til Statistisk Sentralbyrå, og ikke minst flyttedatabasen. I bunnen ligger en ArsGIS-server og kart fra Statens kartverk.

– Vi har fem millioner flyttinger som har skjedd de siste fem årene. I snitt, i ladet som helhet, flytter nordmenn 35 km, sier Bjørn Nygaard, nordisk leder av geo- og demografisk analyse i Prognosesenteret.

Med dette verktøyet får utbyggeren detaljert informasjon om potensielle kunders kjøpekraft. Systemet vil også gi nyttig informasjon om hvilke andre utbygginger som vil være nødvendig eller ønskelige. Det kan dreie seg om behov for barnehager, skoler eller forretninger.

– Vi har kunnet gjøre slike analyser i mange år, men det er helt nytt at vi har samlet det i en lett tilgjengelig plattform og analysene går raskere og betydelig enklere.

Les også: Så mye sparte de på å installere bergvarmepumpe

Enklere og raskere

Geodata har levert kartene og utviklet systemet, mens Prognosesenteret har utviklet analyseverktøyet som er inkludert. Nygaard jobbet tidligere i Geodata, og hadde allerede for ti år siden hadde noe tilsvarende, men det var en desktopløsning.

– Men systemet var for komplisert, og det "døde". Det var en forespørsel i fjor som fikk oss til å gå til Geodata og ta det opp igjen.

Det nye systemet kan utvides med nær sagt all verdens tilleggsinformasjon som tv-vaner, partipreferanser og meidebruk.

Mens bare kartene alene ville kostet 500.000 på 1990-tallet, vil en utbygger nå kunne kjøpe en lisens for et år for 150.000. Prognosesenteret tilbyr enkeltanalyser fra 20.000 kroner.

– Men det avhenger av hvor detaljerte de er. Rapportene kan variere fra fem til 50 sider og prisen kan også komme opp i 250.000, sier Nygaard.

Les også:

177 Oslo-borettslag kan fra våren av melde feil via mobilen

Her bruker de nå brenselceller til å varme opp boliger

Så smart blir boligen