FOR SAMEIENE: I Viscenario kan sameiene registrere henvendelser, og følge med på fremgangen i arbeidet.
FOR VAKTMESTERNE: Vaktmesteren får opp innmeldte feil i Viscenario, og registrerer oppgaven som ferdig når feilen er rettet opp.

VISCENARIO

177 Oslo-borettslag kan fra våren av melde feil via mobilen

– Dette vil forenkle kommunikasjonen mellom borettslag og vaktmester betraktelig, sier Jens Erik Thesen, som er daglig leder i Vaktmester Andersen. 

Fra og med våren av skal vaktmesterselskapet ta i bruk Viscenario, en vaktmesterapplikasjon som gjør at borettslag enkelt kan melde fra om feil og mangler via mobiltelefonen sin.

Thesen har stor tro på at enklere kommunikasjon vil føre til en enklere arbeidshverdag for sin ansatte. Og bedre kommunikasjon med de 177 borettslagene de arbeider for.

Les også: Nå går elektrogigantene sammen for å pushe smarthus

Kontinuerlig dialog

Applikasjonen går ut på at byggets brukere selv kan melde fra om driftsfeil, enten det er en lyspære som er gått eller ventilasjonen som ikke fungerer.

De kan sende melding eller laste opp et bilde av problemet og sende det direkte til vaktmesteren de bruker. Når driftsfeilen er registrert, vil vaktmesteren få beskjed om hva som er galt.

– Fordelen med appen er at vi kan være i kontinuerlig dialog med borettslagene vi jobber for. Ved å ha all informasjon skriftlig kan vi unngå misforståelser, og gå tilbake og se på avtalen, dersom vi er i tvil, sier Thesen.

Borettslaget vil så motta melding når oppgaven er utført.

– Det er noe helt annet enn avtaler gjort via en telefonsamtale.

Les også:  Slik gikk det med Altinns tilpasning til nettbrett

Forventer spart tid

Et av borettslagene som tar i bruk applikasjonen i samarbeid med Vaktmester Andersen er Smålænsgata borettslag. Styreleder Jacob Mehus har store forventninger til appen.

– Å holde orden på dialog og kommunikasjon med vaktmester er en viktig del av det eiendomsforvaltere som oss driver med. I dag foregår det via epost, melding og telefon og er nokså uoversiktlig. Jeg tror denne applikasjonen vil føre til en mye bedre oversikt enn det vi har i dag, sier han.

Siden arbeidet er i startfasen, bruker Mehus en del tid på å sette seg inn i applikasjonen. På sikt regner han med at den vil minske arbeidsmengden.

– Det finnes sikkert tusenvis av eiendomsforvaltere som oss, som gjør dette på kvelder og fritid og som bruker mye tid på papirbaserte systemer. Foreløpig bruker jeg tid på å finne ut av systemet, men gradvis er ambisjonen å spare tid, og få bedre oversikt, sier han.

SMARTHUS: Så smart blir boligen

Mange nye brukere

Appen er i dag i bruk på fire hoteller, 12 næringseiendommer, 350 leiligheter, 150 hytter og på to kjøpesentre.

Daglig leder i Viscenario, Janne Aas-Jakobsen, sier avtalen med Vaktmester Andersen betyr mye for selskapet.

– Vaktmester Andersen kjøpte sin første lisens i sommer og har etter å ha blitt godt kjent med tjenesten valgt å rulle ut til alle vaktmestrene sine. For oss betyr dette mye i form av stort antall nye brukere, sier hun.

Viscenario er gratis å laste ned i App Store og på Google Play. De som laster ned appen til telefonene sine, er avhengig av å være tilknyttet et bygg eller tjenesteleverandør som har lisens, for å gjøre nytte av appen.  

– Lisensen betales av dem som eier eiendom eller driver selskap som yter service til eiendomseiere. Det gjør at de som har mulighet til å oppnå direkte økonomiske besparelser ved tjenesten, er de som kjøper lisensen hos oss, forklarer Aas-Jakobsen.

Les også:

Neste USB-generasjon lader laptopen og leverer 100 watt  

– Mange tror mobilsamtaler allerede er kryptert ende til ende

Her er operativsystemene som skal utfordre Android