En ferdigstilt elektrisk motor fra Audi.
En ferdigstilt elektrisk motor fra Audi. (Foto: AUDI AG)

Audi E-Tron Quattro

Nå har Audi startet produksjon av elbilmotor

Skal være spesielt effektiv, hevder produsenten.

Audi melder at de har startet serieproduksjon av elektromotorer ved sin fabrikk i Győr i Ungarn. Motorene som produseres her skal brukes i Audis kommende elbiler, som E-Tron Quattro.

Fabrikken har til nå vært en av verdens største produsenter av forbrenningsmotorer. I fjor ble det laget nær to millioner forbrenningsmotorer ved Audis produksjonsfasilitet i Ungarn, alle til Volkswagen-gruppens biler.

De kaller det en milepæl og starten på en ny æra. Elektromotorene produseres i et 8500 kvadratmeter stort produksjonslokale, hvor 100 personer jobber med bygging av de nye motorene.

Skal være spesielt effektive

Audi hevder at motorene som produseres her skal være spesielt effektive. Dette fordi statoren (utsiden, eller motordelen som ikke beveger seg) er spesielt tettpakket med statorviklinger, ifølge produsenten. 

Statorviklinger settes inn i motoren.
Statorviklinger settes inn i motoren. Foto: AUDI AG

Dette er emaljerte kobbertråder som skaper magnetfeltene som setter den bevegelige delen av elektromotoren – rotoren – i bevegelse. Motoren inngår i det Audi kaller en elektrisk aksel, som er en enhet som inkluderer andre komponenter som kraftelektronikk, gir og differensial.

Det brukes to slike per bil, ettersom E-Tron Quattro skal ha firehjulsdrift.

Det hele produseres modulært, som vil si at hver produksjonsstasjon ikke er koblet sammen med rullebånd. Dette skal gi større frihet i produksjonen, siden de ulike delene av motorene kan produseres hver for seg.

Delene sendes videre til neste stasjon ved hjelp av førerløse transportkjøretøy.

400 motorer om dagen

I begynnelsen er produksjonskapasiteten 400 motorer om dagen, men dette kan økes etter behov.

Et førerløst transportkjøretøy frakter en ferdig motor.
Et førerløst transportkjøretøy frakter en ferdig motor. Foto: AUDI AG

For øvrig er de 100 som jobber med produksjon av elektromotorer nærmest en dråpe i havet sammenlignet med de øvrige 6000 personene som jobber med å bygge forbrenningsmotorer i Volkswagen-gruppen.

At Volkswagen-gruppen begynner å produsere elektromotorer ved fabrikken i Ungarn kan imidlertid tolkes som en måte å posisjonere seg for en fremtid som i økende grad vil bestå av biler med elektrisk fremdrift.

  • Les flere saker om elbil.

Kommentarer (52)

Kommentarer (52)