FORSVAR

Nå flytter samtlige F-16 nordover

338-skvadronen legges ned og Ørland blir ren F-35-base.

F-16 forbereder seg på å fly julestjerneformasjon fra Ørland i desember i fjor.
F-16 forbereder seg på å fly julestjerneformasjon fra Ørland i desember i fjor. Marius Brustad / Forsvaret
26. mars 2019 - 11:58

Det har vært et dagligdags syn på Fosen i over 30 år, men nå er det snart slutt på å se, og ikke minst høre, F-16-flyene ta av og lande på Ørland flystasjon.

1. april legges F-16-drifta ned, sammen med 338. skvadron, og jagerflyene flyr opp til sin nye hjemmebase i Bodø.

Fra nå skal Ørland være en ren F-35-base, mens all operativ F-16-virksomhet overføres til 331. skvadron i Bodø.

Det er planlagt markeringer både på Ørland og Bodø mandag.

Tre år til med F-16

– F-16 miljøet vårt gjør en svært viktig jobb, og F-16 skal fortsatt være en vesentlig del av vår operative evne til F-35 tar over. Nå samler vi F-16 i Bodø for å sikre leveransen ut levetiden, sier sjef Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, i en pressemelding.

331-skvadronen i Bodø skal fortsette å levere QRA-beredskap for Nato («Quick Reaction Alert») med F-16.

Skinnarland takker personellet på Ørland og 338. skvadron for den solide jobben de har gjort. F-16-flyene har i gjennomsnitt fløyet 6.000 timer per maskin.

F-16 og F-35 taxer sammen opp til en «elephant walk» på Ørland flystasjon før take-off til fjorårets julestjerneformasjon. <i>Foto:  Marius Brustad / Forsvaret</i>
F-16 og F-35 taxer sammen opp til en «elephant walk» på Ørland flystasjon før take-off til fjorårets julestjerneformasjon. Foto:  Marius Brustad / Forsvaret

– Dette er imponerende tall, og Luftforsvaret skal operere flyene i om lag tre år til. Dette er takket være svært dedikert personell som i alle år har stått på for å holde maskinene i lufta, sier oberstløytnant Ivar Magne Stene, den siste sjefen for 338. skvadron.

Ørland er hjem for den nylig gjenoppståtte 332-skvadronen og TTT-skvadronen (testing, trening og taktikk) som flyr F-35. De får levert tre nye fly om et par måneder og ytterligere tre fly på senhøsten. Når 2019 går mot slutten, vil det være 15 F-35A på Ørland flystasjon og målet er å nå første operative evne (IOC), hvilket betyr at de nye jagerflyene skal kunne brukes operativt og være klare til å settes inn på skarpe beredskapsoppdrag eller i internasjonale operasjoner.

Slutt også for 338. skvadron

338-skvadronen legges ned halvannen måned etter 65-årsdagen. Ifølge Forsvaret kom skvadronen til Ørland fra Sola i 1954 med fem F-84 Thunderjet og nådde en full flybesetning samme år. Norge mottok det siste av hele 208 slike fly året etter, og de ble faset ut allerede i 1960. 338-skvadronen opererte F-86F Sabre og F-5 Freedom Fighter fram til F-16 overtok i 1985.

Her på Ørland blir det kun F-35A fast framover. <i>Foto:  Eirik Helland Urke</i>
Her på Ørland blir det kun F-35A fast framover. Foto:  Eirik Helland Urke

Det er nå litt over 39 år siden Norge fikk levert det første av 72 bestilte F-16 Fighting Falcon. Det landet 15. januar 1980 på Rygge.

Norge har igjen til sammen 57 F-16 som har vært gjenstand for oppgraderinger kontinuerlig fra de ble levert. Ett av flyene har i rundt 15 år befunnet seg på Edwards-basen i California i USA. Det er lånt ut til EPAF-samarbeidet for uttesting av nye kapasiteter. EPAF står for «European Participating Air Forces» og består av Danmark, Nederland, Belgia og Portugal i tillegg til Norge.

Flyene Norge brukte på 80- og 90-tallet betegnes som F-16 OCU («Operational Capability Upgrade»). Denne oppgraderingen omfattet blant annet digital motorstyring på motorene (F100-220E) og integrasjon av Kongsberg-missilet Pingvin Mk 3.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Den store midtlivsoppdateringen (MLU) ble gjennomført fra slutten av 1990-tallet og bidro til å transformere F-16 fra en antisjø- og kontraluftjager til et multirolle-kampfly med evne til å bruke avanserte og presise luft-til-bakkevåpen.

24 av de norske flyene tilhører det som kalles Block 10, mens 33 er F-16 Block 15. 24 av de sistnevnte med nye vingesett vil være de siste som pensjoneres. Alle dagens F-16-fly skal være faset ut i løpet av 2022. Samme år skal F-35 kunne operere fra en en fremskutt base på Evenes i tillegg til hovedbasen på Ørland.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.