OLJE OG GASS

Nå flyter det 46.000 tonn tunge Aasta Hansteen-skroget ved Høylandsbygd

Gjøres klart til å ta imot plattformdekket.

Aasta Hansteen-skroget ligger nå ved Høylandsbygd og skal senere flyttes til Klosterfjorden.
Aasta Hansteen-skroget ligger nå ved Høylandsbygd og skal senere flyttes til Klosterfjorden. Bilde: Espen Rønnevik/Statoil
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
28. juni 2017 - 15:39

Den er 200 meter høy og veier 46.000 tonn. Og nå flyter det svære skroget til gassutbyggingen Aasta Hansteen ved Høylandsbygd i Sunnhordland.

Det var i dag tidlig, onsdag morgen, at skroget ble flyttet av tungløftefartøyet Dockwise Vanguard ved Høylandsbygd i Sunnhordland.

Det opplyser Statoil i en melding.

Nå skal skroget klargjøres for å ta imot plattformdekket som kommer til høsten.

– Drar ut proppen

– Etter noen dager med fjerning av sjøsikring, flyter nå Aasta Hansteen-skroget i Klosterfjorden uten støtte fra tungløftfartøyet. Operasjonen har vært vellykket og har gått i henhold til planen, skriver Statoil i meldingen.

Aasta Hansteen har blitt flyttet av tungløftefartøyet Ocean Vanguard, og flyter nå ved Høylandsbygd i Sunnhordland. <i>Foto: Espen Rønnevik/Statoil</i>
Aasta Hansteen har blitt flyttet av tungløftefartøyet Ocean Vanguard, og flyter nå ved Høylandsbygd i Sunnhordland. Foto: Espen Rønnevik/Statoil

Planen videre er ifølge selskapet å taue skroget til Klosterfjorden. Her skal strukturen snus i stående stilling.

– Vi drar rett og slett ut proppen i den nederste tanken, softtanken, og fyller denne med vann. Denne «proppen» er rigget med wire og blir dratt ut av en taubåt, forklarer Stig-Arne Witsø, prosjektleder for skroget på Aasta Hansteen ifølge meldingen.

Vis mer

Statoil forklarer at skroget da vippes 26 grader før om lag 50 000 kubikkmeter med vann pumpes inn i skrogets tanker for å rette det opp i stående stilling.

– Etter dette er 160 av det 200 meter lange skroget under vann, ifølge selskapet.

Ekstremt prosjekt

I august taues skroget til Digernessundet. Her skal skroget ballasteres med ytterligere 30 000 tonn jernmalm og skroget ankres opp midlertidig.

– I de neste månedene skal Kværner utføre en del arbeid på skroget, på oppdrag fra Statoils leverandør for de marine operasjonene: Technip. Kværner skal teste at utstyr som er installert liggende også fungerer stående, og de skal også installere noe utstyr som ikke kunne bli installert i liggende posisjon, ifølge Statoil.

Aasta Hansteen-utbyggingen er på mange vis ekstrem: Det er verdens største såkalte spar-plattform. Spar er en flytende installasjon bestående av et vertikalt sylindrisk skrog som er forankret til havbunnen.

Installasjonen har et konvensjonelt dekk med prosesseringsanlegg.

Aasta Hansteen ligger i Norskehavet og er i tillegg på dypt vann: 1300 meters havdyp, 300 kilometer fra land. Utbyggingen utløste også ny gassinfrastruktur med byggingen av rørledningen Polarled.

Statoil er operatør på feltet, og har med seg OMV, Wintershall og ConocoPhillips som partnere.

Aasta Hansteen-prosjektet ble forsinket fra det koreanske verftet Hyundai Heavy Industries. Statoil mener dog at de skal rekke den nåværende planen for produksjonsstart, siste kvartal i 2018.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.