Understellet på Aasta Hansteen veier 46.000 tonn og har en to måneder lang ferd foran seg til Norge. (Bilde: Statoil)

AASTA HANSTEEN

Den er 200 meter høy og veier 46.000 tonn. Nå skal den til Stord

Se video.

Understellet til den gigantiske Aasta Hansteen-plattformen nærmer seg avreise fra Sør-Korea. Plattformen, som blir den største Spar-plattformen i verden, forventes å forlate Korea i løpet av måneden.

– Forrige helg ble understellet tauet ut av dokken og er nå flyttet over på verdens største tungtransportfartøy, Dockwise Vanguard, opplyser Statoil for Teknisk Ukeblad.

Strukturen ligger nå til kai ved Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea for sjøsikring for transporten til Stord starter.

– Ikke forsinket

Statoil opplyser videre at de forventer avreise når sjøsikringen er fullført, sannsynligvis i siste halvdel av april.

– Transporten til Norge, til Høylandsbygd i Kvinnherad, er anslått til to måneder. I Klosterfjorden skal understellet ballasteres og stilles på høykant før det taues til Digernessundet utenfor Stord.

– Her skal Kværner jobbe med ferdigstillelse av understellet, sier pressetalsmann Eskil Eriksen til Teknisk Ukeblad.

Her er Hansteen-understellet i dokken, før 550 millioner liter vann ble fylt på.
Her er Hansteen-understellet i dokken, før 550 millioner liter vann ble fylt på. Foto: Ben Weller/Statoil

Understellet veier 46.000 tonn, er 200 meter høyt og har en diameter på 50 meter. Til sammenligning er Oslo Plaza 117 meter høyt, altså 83 meter lavere enn Aasta-understellet.

Plattformdekket til Aasta Hansteen er for øvrig under bygging på Huyndai-verftet og vil ankomme Stord noe senere enn understellet.

Men ifølge Statoil er det ikke snakk om noen forsinkelser hva gjelder produksjonsstart på Aasta Hansteen.

– Planlagt oppstart er som kommunisert tidligere, siste kvartal i 2018, ifølge Eriksen.

Video: Statoil

Ny infrastruktur for gass

Aasta Hansteen-understellet er 50 meter i diameter og 200 meter høyt.
Aasta Hansteen-understellet er 50 meter i diameter og 200 meter høyt. Foto: Ben Weller/Statoil
Understellet er bygget ved Hyunday Heavy Industries i Sør-Korea.
Understellet er bygget ved Hyunday Heavy Industries i Sør-Korea. Foto: Ben Weller/Statoil

Planen videre er at plattformdekket skal flytes over understellet til høsten.

– Deretter skal Kværner Stord fullføre sammenstilling og ferdigstillelse før plattformen taues til Norskehavet for oppkobling i 2018, ifølge Eriksen.

Aasta Hansteen-funnet ble gjort i 1997, og sammen med Haklang og Snefrid Sør estimerer Statoil at det er om lag 47 milliarder standard kubikkmeter gass som kan utvinnes.

Aasta Hansteen har blitt sett på som en strategisk viktig utbygging, rett og slett fordi det har utlyst ny infrastruktur for gass i Norskehavet gjennom rørledningen Polarled.

Polarled er en 480 kilometer lang gassrørledning fra Aasta Hansteen til Nyhamna. Rørledningen vil frakte gass fra Hansteen-utbyggingen og andre gassfelt i Norskehavet.

Hansteen er lokalisert rundt 300 kilometer nordvest for Sandnessjøen i Nordland. Den nærmeste installasjonen, Norne, ligger rundt 140 kilometer unna.

Statoil er operatør med en andel på 51 prosent. Øvrige partnere er Wintershall Norge (24 prosent), OMV Norge (15 prosent) og ConocoPhillips (10 prosent).

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)