KOMMENTAR: TU Ekstra

Nå får våre digitale abonnenter enda mer innhold

Vi trapper opp satsningen på TU Ekstra.

Fra og med mandag 10. desember får abonnenter av TU Ekstra tilgang til fire eksklusive artikler om dagen, unntatt i ferier og høytider.
Fra og med mandag 10. desember får abonnenter av TU Ekstra tilgang til fire eksklusive artikler om dagen, unntatt i ferier og høytider. (Foto: Skjermdump tu.no)

Vi trapper opp satsningen på TU Ekstra.

I oktober 2016 lanserte Teknisk Ukeblad Media sitt abonnements­produkt Ekstra, hvor vi tilbyr fordypning, innsikt og saker som skal hjelpe ansatte i teknologibedrifter til å gjøre jobben sin enda bedre.

I starten publiserte tu.no og digi.no hver én dybdesak per arbeidsdag i Ekstra-pakka, senere doblet vi mengden, og i august økte vi til et snitt på tre. Fra i dag øker tu.no til fire, mens digi.no fortsetter med tre. Altså vil Ekstra-abonnentene hver uke få cirka 35 grundige artikler (noe mindre rundt høytider og i fellesferier). 

Nytt av året er det dessuten at digitale abonnenter kan lese digitale arkivsaker tilbake til 1854 - alt som har stått i TUs papairmagasiner siden starten.

De beste sakene 

Fortsatt vil mye av innholdet på tu.no og digi.no være åpent, men de mest ressurskrevende sakene blir forbeholdt digitale abonnenter. 

I Ekstra-abonnementet finner du reportasjer fra bedrifter som har lykkes med en satsning, og som er villige til å dele sine erfaringer. Eller de som har feilet, og analysert hvorfor det gikk som det gjorde. Du vil møte visjonære teknologiledere som deler sine tanker om fremtiden, og rekrutterere som forteller hva slags kompetanse bransjen skriker etter. Analyser og rapporter blir også en del av pakka.

Målet er at Ekstra skal kunne fungere som et arbeidsverktøy, og hjelpe leserne med å få oversikt over morgendagens muligheter og behov. 

Nye satsninger

Internt i TU døpte vi 2018 til "innholdets år". I dette lå en forventning om å skape mer og bedre innhold. Derfor har vi oppbemannet redaksjonen med flere årsverk og ny kompetanse, og vi har lansert nisjesatsningene TU Bygg, TU Maritim, TU Energi og TU Elektrisk.

Målet med disse er at vi skal kunne dykke dypere i prioriterte nisjer, og tilbyr en høyere frekvens av bransjerelevante nyheter. I løpet av 2019 vil det komme minst én slik nisjesatsning til.

Som abonnent får du tilgang til alt.

Vanlige spørsmål om Ekstra-abonnement

Ansatte i Teknisk Ukeblad Media har siden oppstarten kommunisert mye med våre digitale abonnenter. Under har jeg oppsummert de vanligste henvendelsene og svarene:

– Får jeg som digital abonnent tilgang til Digis Ekstra-saker? Svaret på dette er todelt. Privatpersoner som abonnerer på Ekstra, får saker både fra tu.no og digi.no, altså et snitt på seks saker hver arbeidsdag. Bedrifter som bestiller abonnement på vegne av mange ansatte, kan velge om de vil betale for tilgang til ett nettsted eller begge.

– Får jeg Ekstra gratis hvis jeg abonnerer på Teknisk Ukeblads papirmagasin? Svaret på dette er nei. Ekstra og TU papir er helt separate produkter, og innholdet fra Ekstra vil ikke bli å finne i bladet, eller omvendt. I øyeblikket har vi ingen pakkeløsning for abonnement på blad og TU-delen av digital tjeneste, men det kan komme senere.

– Hvorfor får ikke medlemmer av TUs eiereorganisasjoner Tekna og Nito innholdet gratis? Teknisk Ukeblad Media er en uavhengig mediebedrift, som driver journalistikk uten innflytelse fra eierne, og som finansierer sin egen drift. Tekna og Nito har valgt å kjøpe papirutgaven av TU til sine medlemmer som ett av mange medlemsgoder. Norske mva-regler har gjort at en tilsvarende ordning med digitalt abonnement ville ha utløst mange millioner kroner i momskrav, men nå er det politisk vilje for å myke opp reglene, og vi forventer nullmoms på faglige nyheter fra andre halvår i 2019. Tekna og Nito jobber derfor med å kunne tilby TU Ekstra som en av sine medlemsfordeler fra høsten 2019. 

– Tilbyr TU noen rabattordninger? Bedrifter som ønsker å kjøpe tilgang til mange ansatte, får rabatt, etter en trappetrinnsmodell. Medlemmer av Tekna og Nito får også rabatt. I desember 2018 tilbyr TU Media rabatt til alle som tegner årsabonnement før nyttår.

– Hvilke andre fordeler får abonnenter? Digitalt abonnement er en ganske ny tjeneste i TU, og målet er gradvis å utvide abonnementsfordelene. I første omgang tilbyr vi abonnentene rabatt på Teknisk Ukeblad Medias mange konferanser, som er vår nyeste arena for debatt, og en møteplass for ledende stemmer i teknologi-Norge. Abonnentene får også et skreddersydd nyhetsbrev. Ellers er et digitalt og søkbart arkiv helt tilbake til 1854 nevnt.

– Hva om jeg opplever noen problemer med tjenesten? Kundeservice for Ekstra treffes på ekstra@tu.no.

Lytter til leserne

Digitalt abonnement er fortsatt ganske nytt for digi.no og tu.no, og vi justerer fortløpende innholdet i takt med kjernelesernes behov.

Så spill gjerne inn dine ønsker og tilbakemeldinger i kommentarfeltet under!

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå