Modellen NEVS 9-3 er en elektrisk utgave av Saab 9-3, som sist ble produsert i Trollhättan i Sverige frem til 2014.
Eieren General Motors solgte Saab til Spyker Cars, som ikke klarte å få finansene i orden. Senere ble restene av Saab solgt til investorgruppen NEVS.
NEVS står for National Electric Vehicle Sweden, og har hovedkvarter i Trollhättan. Den kinesiske eiendomsutvikleren Evergrande Group kjøpte aksjemajoriteten i NEVS i år.
![Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836769/Rv%25209%2520Tverr%25C3%25A5%2520bru.jpg)
Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru
Kjøper seg opp
De har også kjøpt den kinesiske batteriprodusenten CENAT, den britiske drivlinjeprodusenten Protean som spesialiserer seg på navmotorer, og nederlandske e-Traction som også lager drivlinjer.
Evergrande Group satser dermed tungt på elektrisk mobilitet.
NEVS 9-3 er nå i serieproduksjon i Tianjiin, i en ny fabrikk NEVS har bygget i Kina. Kapasiteten er 50.000 biler i året, og kan utvides.
NEVS etablerer flere fabrikker i Kina, blant annet i Shanghai.
Det ble holdt en seremoni for å markere starten på produksjonen 29. juni. Siden da har produksjonen kommet i gang.
Saab-plattform
![NEVS 9-3. <i>Bilde: NEVS</i>](https://images.gfx.no/290x/2043/2043025/9-3_concept_front.png__1440x0_q85_subsampling-2.png)
NEVS 9-3 er utstyrt med batterier fra CATL, har en motor på 130 kilowatt, med et moment på 280 newtonmeter. Toppfarten er satt til 140 kilometer i timen, skriver Yicaiglobal.com.
Bilen vil være i salg for 214.000 kroner i Kina. Det er ikke annonsert noen planer om å selge den utenfor Kina ennå.
Siden dette i realiteten er en Saab 9-3, så er den også basert på Saabs Phoenix E-plattform. Den skal danne grunnlaget for ytterligere fire modeller.
Det er ikke klart hvor store endringer som er gjort fra Saab 9-3 til NEVS 9-3.
Evergrande planlegger å investere over 200 milliarder kroner i tre fabrikker de neste årene, og har som mål å bli verdens største elbilgruppe i løpet av tre til fem år, skriver Electrive.
I en av disse fabrikkene skal de bygge elbiler, og i de to andre skal de bygge batterier. Produksjonskapasiteten skal være en million biler og 50 gigawattimer i året.
![Wallenius Wilhelmsen erklærer opsjon og bestiller til sammen åtte PCTC-skip ved Jinling Shipyard. De leveres med dual fuel-motorer som kan gå på klimanøytral (grønn) metanol. Skipene får plass til 9.350 biler.](https://images.gfx.no/130x87/2830/2830645/The%2520Shaper%2520Class%2520PCTC_Wallenius%2520Wilhelmsen.jpg)
Wallenius Wilhelmsen bestiller fire nye metanolskip