ELEKTRISK

Nå er produksjonen av «el-Saab» i gang

Selskapet som kjøpte konkursboet til Saab, NEVS, er i gang med produksjonen av sin første elbil.

Modellen NEVS 9-3 er en elektrisk utgave av Saab 9-3, som sist ble produsert i Trollhättan i Sverige frem til 2014.
Modellen NEVS 9-3 er en elektrisk utgave av Saab 9-3, som sist ble produsert i Trollhättan i Sverige frem til 2014. Foto: NEVS
Marius ValleMarius ValleJournalist
10. juli 2019 - 17:00

Modellen NEVS 9-3 er en elektrisk utgave av Saab 9-3, som sist ble produsert i Trollhättan i Sverige frem til 2014.

Eieren General Motors solgte Saab til Spyker Cars, som ikke klarte å få finansene i orden. Senere ble restene av Saab solgt til investorgruppen NEVS.

NEVS står for National Electric Vehicle Sweden, og har hovedkvarter i Trollhättan. Den kinesiske eiendomsutvikleren Evergrande Group kjøpte aksjemajoriteten i NEVS i år. 

Bybanen i Bergen i Kaigaten.
Les også

Utredning om tunnel sendte Bybanen ut av transportplanen

Kjøper seg opp

De har også kjøpt den kinesiske batteriprodusenten CENAT, den britiske drivlinjeprodusenten Protean som spesialiserer seg på navmotorer, og nederlandske e-Traction som også lager drivlinjer. 

Evergrande Group satser dermed tungt på elektrisk mobilitet.

NEVS 9-3 er nå i serieproduksjon i Tianjiin, i en ny fabrikk NEVS har bygget i Kina. Kapasiteten er 50.000 biler i året, og kan utvides.

NEVS etablerer flere fabrikker i Kina, blant annet i Shanghai. 

Det ble holdt en seremoni for å markere starten på produksjonen 29. juni. Siden da har produksjonen kommet i gang. 

Saab-plattform

NEVS 9-3. <i>Bilde:  NEVS</i>
NEVS 9-3. Bilde:  NEVS

NEVS 9-3 er utstyrt med batterier fra CATL, har en motor på 130 kilowatt, med et moment på 280 newtonmeter. Toppfarten er satt til 140 kilometer i timen, skriver Yicaiglobal.com.

Bilen vil være i salg for 214.000 kroner i Kina. Det er ikke annonsert noen planer om å selge den utenfor Kina ennå. 

Siden dette i realiteten er en Saab 9-3, så er den også basert på Saabs Phoenix E-plattform. Den skal danne grunnlaget for ytterligere fire modeller. 

Det er ikke klart hvor store endringer som er gjort fra Saab 9-3 til NEVS 9-3.

Evergrande planlegger å investere over 200 milliarder kroner i tre fabrikker de neste årene, og har som mål å bli verdens største elbilgruppe i løpet av tre til fem år, skriver Electrive.

I en av disse fabrikkene skal de bygge elbiler, og i de to andre skal de bygge batterier. Produksjonskapasiteten skal være en million biler og 50 gigawattimer i året.

En dommer i Hongkong ga mandag ordre om tvangsoppløsning av det kinesiske eiendomsselskapet Evergrande, som ikke har klart å komme opp med en overbevisende plan for å redde økonomien i selskapet.
Les også

Den kinesiske eiendomsgiganten Evergrande er konkurs

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.