BMI Regional sine «oljeruter» mellom Stavanger, Tromsø og Harstad/Narvik starter opp torsdag. (Bilde: Wikipedia)

DIREKTEFLY STAVANGER - TROMSØ - HARSTAD/NARVIK

Nå er «oljerutene» i drift

Direkteflyvninger mellom Nord-Norge og Stavanger.

Torsdag starter BMI Regional sine flyvninger mellom Stavanger og Tromsø og Harstad/Narvik. Dermed er de nye «oljerutene» i gang for fullt.

Etter at flyselskapet lanserte de nye rutene i høst har også Widerøe og SAS meldt seg på med flyvninger til Tromsø. Widerøe sin rute er alt i drift, mens SAS starter opp i løpet av våren.

Tidligere har reisende mellom sørvestlandet og Nord-Norge måttet mellomlande i Oslo, og direktefly vil dermed forenkle reisen betraktelig mellom to regioner med stadig mer samerbeid.

Les også: BP måtte skifte 3000 muttere og bolter på Skarv

Til Stavanger med første fly

Med på det første flyet fra Nord-Norge sitter blant annet ordfører i Harstad, Marianne Bremnes (Ap).

– Jeg skal ut og fly, det blir veldig bra. Dette er ei rute som blir veldig viktig for oss, ikke minst for næringslivet i regionen. Så jeg er veldig glad for at vi omsider har fått det til, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Ordføreren understreker at det er viktig for Nord-Norges oljehovedstad Harstad å ha god kontakt med Stavanger.

– Vi har mange forbindelser til Stavanger-regionen. Dermed er det viktig for dem som jobber i næringen å ha direkteruter, slik at de kan slippe å bruke så mye tid på reising, påpeker Bremnes.

Les også: – Elektrifisering offshore har ingenting for seg – Det finnes ingen virkelige insentiver for å få ned kostnadene

Teknisk Ukeblad fikk tilsendt dette bildet av soloppgangen mellom Evenes og Tromsø fra Terje Hansen, som var ombord på den første flyvningen nordover med BMI. Flott flytur med et bra fly med god frokost, skriver han. Terje Hansen

Kan spare 400 millioner i året

De nye direkterutene er et resultat av signaler fra kommuner og næringsliv både i sørvest og i Nord-Norge.

Etter initiativ fra Hammerfest gikk Stavanger-regionen og de nordnorske kommunene med størst konsentrasjon av olje- og gassindustri, Tromsø, Harstad, Hammerfest, Sandnessjøen og Brønnøysund, sammen i et felles prosjekt.

De engasjerte selskapet Tellefsen Consulting for å beregne trafikkpotensialet på systematisk vis, og kartla reisebehovet i 800 bedrifter.

Under ONS Norway i august i fjor, la det interkommunale samarbeidet fram en rapport kalt «Fly Arctic», der det kommer frem at næringslivet kan spare store summer på en ny flyrute.

Konklusjonen ble at reisebudsjettet til bedriftene på til sammen 2,8 milliarder i året, kunne minskes med minst 400 millioner kroner i året på nye reiseruter.

Strategien var å vise behovet i markedet for nye reiseruter, og BMI var det første selskapet som responderte.

Les også: Ser på mulighetene for å frakte oljearbeidere til Nordsjøen på skip

Festklar

På Stavanger lufthavn, Sola gjør de seg klare for fest. Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen påpeker at direkteruter til Tromsø og Harstad har stått langt oppe på ønskelisten i Stavanger i flere år.

–  Direkteruter til Nord-Norge innebærer et betydelig løft i tilbudet, og er noe som spesielt næringslivet og industrien innen olje og gass har etterspurt. Dette gir et vesentlig løft i tilbudet, sier han til Teknisk Ukeblad.

Oppstarten markeres på Sola i morgen, hvor ordførere både fra Nord-Norge og Stavanger stiller mannsterke.

– Så er det opp til næringslivet i regionene i begge ender å ta i bruk tilbudet, og vise at dette er noe det er et reelt behov for, påpeker lufthavnsjefen.

Les også: Derfor må mobilene bo på hotell

– Sparer tid og kostnader

En som også kommer til å feire de nye rutene på Sola i morgen er direktør i Greater Stavanger, Jan Soppeland.

– Vi er veldig gad for dette. De siste årene har vi sett at samarbeidet mellom våre respektive landsdeler har økt, i takt med økning av olje og gass-industri i nord. Derfor er dette en gledelig og viktig utvikling for Norge, sier han til TU.

Greater Stavanger-direktøren påpeker at det er viktig at det legges mest mulig til rette for et godt samspill med Nord-Norge, og mener at kompetansen og kapasiteten innen olje og gass som finnes i Stavanger-regionen er nødvendig for å kunne styrke nordområdene.

– Og til nå har vi vært avhengige av å fly via Oslo for å dra fra Stavanger til Harstad, Tromsø eller enda lenger nord. Det spiser tid, er uhyre kostbart og hemmer effektivitet. I tillegg er det økt fare for forsinkelser, som igjen øker kostandene. Direkterutetilbud gjør det lettere å flytte folk mellom disse industriregionene, poengterer Soppeland.

Les også:

Utvinner råolje fra alger på under en time

– Det finnes ingen virkelige insentiver for å få ned kostnadene

– Om 14 år er land som Nigeria og Irak rikere enn oss