MF Folgefonn får autodokking

Nå er MF Folgefonn verdens første fartøy med automatisk dokking

I fjor fikk den induksjonslading. Før det fikk den batterier. Nå kan bilfergen legge til kai uten at kapteinen berører hendlene.

Kapteinen kan slippe hendlene og la autodokkingsystemet legge MF Folegoonn til kai.
Kapteinen kan slippe hendlene og la autodokkingsystemet legge MF Folegoonn til kai. (Wärtsilä)
EKSTRA

I fjor fikk den induksjonslading. Før det fikk den batterier. Nå kan bilfergen legge til kai uten at kapteinen berører hendlene.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Den 20 år gamle Norled-fergen er nok en gang først i verden. 

Wärtsilä har montert nye sensorer og systemer som gjør at MF Folgefonn i prinsippet kan seile autonomt fra kai til kai og autodokke.

– Det fungerer. Det er ingen tvil, sier Einar Marwoll, teknisk inspektør i Norled.

Foreløpig pågår testingen uten passasjerer. Regelverket til Sjøfartsdirektoratet tillater ikke autonom seiling med passasjerer og biler om bord. Ifølge Norled og Wärtsilä er det dialog med direktoratet.

Juridisk løsning

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen sier til TU at han ikke er sikker på hvor langt prosessen er kommet, men at direktoratet er villig til å bidra til å realisere autonom dokking.

– Så lenge det kan dokumenteres at det er minst like trygt og sikkerheten til passasjerer og mannskap blir ivaretatt, skal det la seg løse juridisk, sier Akselsen.

Norled og Wärtsilä mener det skal gå greit.

MF Folgefonn har testet autodokking intensivt i løpet av de siste ukene i april 2018.

Kontrollert stans

– Vi har testet intensivt i flere dager. Først tre dager midtfjords med «tenkte kaier» plottet i kartet i begge ender. Midtfjords tok systemet Folgefonn fra punkt A til B uten at kapteinen behøvde å gjøre noe. Den fjerde dagen gikk vi til en reell kai – mange ganger, forteller Marwoll til TU.

Prosjektleder i Wärtsilä, Sigbjørn Ålmås, sier til TU at de har måttet gjøre noen endringer i DP-systemene om bord og montert sensorer både for vind, strøm og GPS.

– Fergen hadde et eldre DP-system med azimuth-propeller fra Rolls-Royce. Det måtte oppgraderes og kobles til vårt styringssystem, sier Ålmås.

GPS i flertall

Foreløpig er systemet basert på GPS-posisjonering. Den sivile delen av GPS kan ha et avvik på opp til noen meter. På Folgefonn er det derfor montert flere GPS-mottakere som samkjøres.

Autodokkingprosessen starter når fergen er om lag en nautisk mil fra kai (1,855 meter). Ut fra hastighet, vind, strøm og minkende avstand, sørger systemet for å styre propellhastighet og vinkel for perfekt nedbremsing. Siste del av ferden aktiveres såkalt "line-up" og "docking-maneuver". Når fergen skal gå ra kai, reverseres prosessen.

Neste trinn er å montere to radarreflektorer på kai for å sikre dønn riktig posisjon og avstand.

Folgefonn ble bygget i 1998 og har to Rolls-Royce azimuthpropeller i hver ende. De kan dreies 360 grader og dermed gi presis navigering og holde fartøyet i samme posisjon (DP, dynamisk posisjonering). 

DETTE ER SAKEN:

MF Folgefonn har fått autodokkingsystem fra Wärtsilä. Norled-fergen kan gå fra kai til kai helt autonomt. Systemet er basert på GPS-er og flere typer sensorer, blant annet for å måle vind, strøm og posisjon. Skipets DP-system er oppgradert. Alle signaler prosesseres om bord og styrer azimuthpropeller for fart og kurs samt akselerasjon og oppbremsing for å legge til kai. Fergen har to azimuthpropeller fra Rolls-Royce, en i hver ende. Folgefonn ble bygget i 1998 og går daglig i sambandet Jektevik-Nordhuglo-Hodnanes for Norled. Det er plass til 199 passasjerer og 76 biler.

AUTONOMIKONKURRENTER:

  • Wärtsilä (har foretatt de første autodokkinger i april 2018 med MF Folgefonni
  • Kongsberg Maritime (skal teste autodokking i løpet av 2018 på Moss-Horten)
  • Rolls-Royce (elevere autocrossingsystem til 18 ferger – jobber med autodokking)

NM i autonomi

Rolls-Royce utvikler også autodokkingsystem, men har foreløpig ikke tatt steget helt ut i reelle tester som Wärtsilä gjør på Folgefonn.

De begynner med Autocrossing, der Fjord1 og Fosen Namsos Sjø har bestilt systemene for mer automatisk seilas for å optimaliserer energibruk.

Induksjonslading ble tatt i bruk i september 2017. Folgefonn har siden 2014 hatt 1 MWh batteripakke om bord for hybrid drift. Bilde: Tore Stensvold

I forrige uke ble det kjent at også Kongsberg Maritime har kommet langt og vil begynne testing på Bastø VI i løpet av sommeren. Innen sommeren 2019 skal alle syv fergene til Bastø Fosen som trafikkerer Moss-Horten ha et autodokking- og autoseilassystem der også informasjon utveksles mellom fergene.

Demo-ferge 

Den 20 år gamle Folgefonn er blitt rene demonstrasjonsfergen for ny Wärtsilä-teknologi. Dette blir tredje gang den er først i verden med ny teknologi.

Folgefonn har en azimuthpropell fra Rolls-Royce i hver ende. De måtte bygge om systemet for å fungere sammen med det moderne DP-styringssystemet fra Wärtsilä. Foto: Wärtsilä

I september i fjor begynte den med verdens kraftigste system for induksjonslading. Allerede i 2014 ble fergen bygget om til batterihybrid drift. Da hadde riktignok Wärtsilä og Eidesvik testet batterihybride systemer en tid, men ikke på ferge. PSV-en Viking Lady har vært arena for hybridtesting med batterier og brenselceller siden 2013. 

Induksjonsladingen har ifølge Norled fungert så å si problemfritt siden oppstart.

Folgefonn går i et trekantsamband i Rogaland, Jektevik-Nordhuglo-Hordanes. Det er i første rekke Jektevik-kaia som er testarena, og der vakuumfortøyingssystemet til Cavoetc og induksjonsladingen fra Wärtsilä er montert.

Tett og godt

Wärtsilä setter pris på det tette samarbeidet med Norled og muligheten til å teste ny teknologi på den 20 år gamle fergen.

– Testene er viktige for Wärtsiläs overordnede grønne visjon. Autodocking kan bli en viktig del av vårt tilbud til fergeindustrien og til andre fartøysmarkeder, og dette vil ytterligere bidra til å fremme vårt arbeid med å gjøre kundene våre enda mer effektive og lønnsomme, sier Roger Holm, sjef for Wärtsilä Marine Solutions. 

MF FOLGEFONN:


Bygget ved Trondheim Verft i 1998.
Lengde: 84,7 meter
Bredde: 15,5 meter
Passasjerer: 199
Biler: 76
Dieselelektrisk framdrift, hybrid (4 x 460kw / 2 x 750kw)
2014: Bygget om til hybrid med batteri
2017: Bygget om for induksjonslading
2018: Bygget om for autodokking
Trafikkerer Jektevik-Nordhuglo-Hodnanes for Norled

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå