Mercedes-Benz EQV

Nå er Mercedes' elektriske folkefrakter i salg

Leveres til kunder i år.

Mercedes-Benz EQV har inntil åtte seter.
Mercedes-Benz EQV har inntil åtte seter. (Foto: Daimler AG)

Leveres til kunder i år.

Den norske Mercedes-Benz-importøren Bertel O. Steen har åpnet salget av den nye elbilen Mercedes EQV. 

Bilen, som kommer i to størrelser, kan leveres med seks, sju eller åtte seter. Prisen begynner på 750.000 kroner.

Bilen kom i salg i Tyskland før sommeren. På det tidspunktet var verken norsk pris eller lanseringstidspunkt avgjort. Nå er utstyrsnivået som kommer hit til landet presentert.

EQV får avanserte frontlykter, med Mercedes' såkalte ILS-system. Den får adaptiv fartsholder med radar, parkeringssensorer. I tillegg et 360 graders parkeringskamera og -sensorsystem.

Bilen kommer som standard med elektriske skyvedører på begge sider. Det blir mulighet for taklast, inntil 100 kg. 

På innsiden blir skinnseter standard, og bilen kommer med infotainmentsystemet MBUX, tilsvarende det som finnes i elbilen EQC.

Ladeluken på EQV er plassert langt fremme, under ene frontlykten. Om det blir et sårt punkt, gjenstår å se.
Ladeluken på EQV er plassert langt fremme, under ene frontlykten. Om det blir et sårt punkt, gjenstår å se. Foto: Daimler AG

100 kilowattimer

Bilen er utstyrt med batteri på 100 kilowattimer, som skal gi en rekkevidde på 355 kilometer. Motoren har en effekt på 150 kilowatt, og et moment på inntil 362 newtonmeter.

På tur kan bilen hurtiglades, og støtter effekter inntil 110 kilowatt. 

Som nevnt får du EQV i to lenger, 5,14 og 5,37 meter.  Disse har en akselavstand på henholdsvis 3,2 og 3,43 meter. Hvor mye bagasjeplass du får vil avhenge av variant og konfigurasjon, men Mercedes oppgir fra 1030 til 1410 liter.

Bilen skal i produksjon i midten av september, og importøren skriver at de første kundene vil få levert bil i år. Bilen produseres i Spania, ved fabrikken i Vitoria hvor fossilvariantene Vito og V-klasse også bygges.

Les også

Kommentarer (25)

Kommentarer (25)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå