KOMMENTAR: Fremtidens biler

Når bilene kjører selv, åpner det for helt nye opplevelser inni

Flere spennende konsepter demonstrerer hvordan bilopplevelsen kan bli om få år.

Hva med en videokonferanse på vei til jobb? Kia mener det kan ha noe for seg.
Hva med en videokonferanse på vei til jobb? Kia mener det kan ha noe for seg. (Foto: Svein-Erik Hole)

Flere spennende konsepter demonstrerer hvordan bilopplevelsen kan bli om få år.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Autonome kjøretøy er en av megatrendene innen bilbransjen. Alle produsenter jobber med det, og det popper opp nye patenter i høyt tempo. Men mens mye av diskusjonen handler om hvordan bilene skal kunne kjøre effektivt og med maksimal sikkerhet, snakkes det mindre om hvordan selvkjørende biler vil endre opplevelsen av å sitte inne i en bil.

Når man kan ta hendene av rattet og blikket bort fra veien, åpner det for helt annen aktivitet underveis på kjøreturen.

Dette er selvfølgelig også noe bilprodusentene tenker på, og under den store elektronikkmessa Consumer Electronic Show (CES) i Las Vegas for noen uker siden ble det vist fram noen spennende konsepter.

Kia samarbeider med MIT

Hva skal man bruke tiden til når man alltid er passasjer i stedet for sjåfør? Hva er den ultimate brukeropplevelsen?

Koreanske Kia konkluderer med at dette svaret er så individuelt at også opplevelsen må være ulik for hver og en. Derfor har de inngått et samarbeid med Massachusetts Institute of Technology (MIT) om bruk av kunstig intelligens som ikke bare gjenkjenner brukeren, men som også kan avdekke følelsesmessig status hos vedkommende. Gjenkjenningsteknologi for biosignaler skal lese og analysere ansiktsuttrykk, mens sensorer vil overvåke hjerterytme og elektrodermal aktivitet. AI-teknologien oppretter en grunnstruktur basert på brukernes oppførsel, og identifiserer mønstre og trender for å tilpasse kupéen.

På bakgrunn av blant annet brukerprofil, stemning og stressnivå, skal bilen komme opp med forslag til en perfekt, personifisert brukeropplevelse. Er du stresset, vil riktig innstilling av lyd og lys bidra til avslapning. Lukt er også en ingrediens Kia vurderer for å påvirke sansene.

Konferanser på vei til jobb

Kia kaller sitt konsept for R.E.A.D., og det er utviklet av avdelingen Kia Future Technology. R.E.A.D. er en forkortelse for Real Time Emotion Adaptive Driving. Kias Hyonngjoon Oh forklarer litt mer om tankene bak:

Kias V-Touch lar brukeren styre menyen ved å peke. Foto: Svein-Erik Hole

– Vi ønsket å skape en interaktiv bilkupé, der bilopplevelsen kan endres fra dag til dag, og fra person til person. Her trenger du ikke trykke på en eneste knapp - vil du gi instruksjoner ut over de automatiske innstillingene, peker du bare med fingeren, sier han.

Bilen har et bevegelseskontrollsystem som Kia kaller V-Touch - en "virtuell touch-teknologi" - der 3D-kameraer overvåker brukernes blikk og fingertupp-posisjon, slik at de diskret kan manøvrere i en meny på skjermen uten å trykke på noe. Her kan de styre alt fra klimainnstillinger til underholdning. Vibrering i setene skal forsterke opplevelse i lyd og filmer, og i tillegg bidra til økt sikkerhet gjennom haptiske varsler fra bilens sikkerhetssystem.

I konseptfasen jobber Kia med flere versjoner av R.E.A.D:

R.E.A.D. Me er for én person, R.E.A.D Now er for to, mens R.E.A.D. Motion er utstyrt som et konferanserom med inntil fire deltakere.

Men foreløpig er dette bare konsepter: Kia ser for seg at deres første helautonome biler er på veien rundt 2030. I mellomtiden vil de innføre delvis automatiserte funksjoner, som selvparkering.

Volvo vil la deg sove på veien

I denne fasen for utforskning av nye muligheter, finnes det få begrensninger. Under CES demonstrerte for eksempel Hyundai et konsept med personlig treningsrom i bilen. Interiøret ble omgjort til tre romaskiner, der vi satt og rodde om kapp, med visualisering av resultatet på en skjerm.

Men sikkerhet blir selvfølgelig det aller viktigste også i selvkjørende biler, og vi må nok belage oss på å være fastspent det meste av tiden.

Da Volvo introduserte sitt konsept 360C, viste de fram en bil som er godt egnet til å sove i, og som skal kunne erstatte kortere flyreiser, noe som ofte vil være tidsbesparende fordi man slipper ventetid på flyplasser, samt transport til og fra. 360c kan konfigureres for ulik bruk, og Volvo har pønsket ut fire muligheter; en sovekupé, et mobilt kontor, underholdningsrom og en stue. Steder hvor du kan ta livet med ro under reisen.

Hyundai har en tanke om hva du kan fylle tiden med når bilen kjører selv. Foto: Svein-Erik Hole

En sovekupé er i utgangspunktet ikke ideelt med tanke på sikkerhet, men Volvo har utviklet et spesielt sikkerhetsteppe for å løse utfordringen. Det skal fungere som en trepunktssele. 

Dette festes i en holder, og sensorer vil kontinuerlig overvåke hvordan du ligger. Om det skulle bli nødvendig, vil det stramme seg over brystkassen og bekkenet til passasjeren. Omtrent som med selvstrammende belter.

Volvo foreslår også en ny sikkerhetsstandard for selvkjørende biler. Det er snakk om en kommunikasjonsstandard som beskriver hvordan selvkjørende biler skal kommunisere med andre i trafikken.

Dette innebærer at bilene ikke bare kan kommunisere trådløst over datanettverk, men også at de formidler sine hensikter med lyd- og lyssignaler.

En LED-stripe rundt hele bilen, samt lydsignaler, vil kunne formidle hensiktene til kjøretøyet til for eksempel fotgjengere.

En universell standard vil gjøre at alle forholder seg til de samme signalene, uansett bilmerke. Dette er noe de må begynne å tenke på nå, ifølge Volvo. Deres ideer er bare et forslag, men det vil bli lettere om alle snakker samme språk.

Et stykke fram

Volvo tror vi kan se selvkjørende biler på veien fra 2025.

For å komme dit, kreves autonomi på nivå 5, som definert av SAE. Til nå er det lansert biler som er på nivå 2 — svært grove selvkjøringssystemer som krever at du holder i rattet og er klar til å ta over kontroll når som helst. Et eksempel er Tesla Autopilot.

Nivå 3 vil gjøre det mulig å overlate noe av kjøringen til bilen under visse forhold. Først på nivå 4 kan bilen i utgangspunktet gjøre all kjøring uten at føreren trenger å ta over.

Nivå 5 representerer fullstendig automatisk kjøring uten noe behov for fører.

Det er altså langt fram, men det på veien vil det dukke opp mange spennende tanker om hvordan tiden i en bil uten sjåfør best kan fylles. Her er det mye for ingeniørhjernene å bryne seg på.

360c er en konseptbil, og en visjon for fremtidens selvkjørende biler fra svenskene.
Volvos konseptbil 360C har et spesielt sikkerhetssystem som tar vare på dem som vil sove på veien. Foto: Marius Valle

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå