tunneler

Mesta er i gang med elektrokontrakten i Vadheimstunnelen over nyttår

Mesta: Kjekt å være hovedentreprenør og ha sitt eget elektroprosjekt.

Kontraktssignering og glade ansikter! Fv. Eivind Yttri, seksjonssjef i Vestland fylkeskommune, og prosjektsjef Joar Ølmheim i Mesta Prosjekt Elektro.
Kontraktssignering og glade ansikter! Fv. Eivind Yttri, seksjonssjef i Vestland fylkeskommune, og prosjektsjef Joar Ølmheim i Mesta Prosjekt Elektro. Foto: Vestland fylkeskommune
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
22. des. 2020 - 12:19

Nylig signerte Vestland fylkeskommune kontrakt med Mesta Prosjekt Elektro om oppgraderingen av elektro- og sikkerhetsutstyret i Vadheimstunnelen på fylkesvei 55.

Mesta var lavest av de fem som ga tilbud på oppdraget

Vadheimstunnelen er del av det nasjonale tunneloppgraderingsprosjektet.

Drotningsviktunnelen sett fra Drotningsvik. Gjennomslaget kom omkring 50 meter inn i tunnelen midt i bildet. Til venstre er gang- og sykkeltunnelen.
Les også:

Siste salve i den lengste veitunnelen i Sotrasambandet

Anleggsentreprisen ble fullført i fjor

Det har allerede blitt gjort mye arbeid i tunnelen i en tidligere entreprise. Hæhre hadde den jobben.

Nytt elektroutstyr i Vadheimstunnelen:

  • Styringstavler
  • Tunnelbelysning
  • Rømningslys
  • Nødtelefoner
  • Nødstasjoner
  • Styrings- og overvåkingsanlegg
  • Signal-, fiber- og elkabler
  • Montering av tre nye vifter, og demontering, overhaling og flytting av fem eksisterende vifter

Nå skal det installeres flere vifter, nye og bedre lysarmatur, nytt teknisk bygg og flere nødstasjoner.

Stengetidene for tunnelen er ennå ikke avklart. Kravene som er satt i kontrakten er at tunnelen kan stenges i inntil 45 minutt fra mandag til fredag i tidsrommet 06-22. Mellom 07-09 og 15-16:30 skal det være kontinuerlig kolonnekjøring når det pågår arbeid i tunnelen.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Utstyret er bestilt

Arbeidet i tunnelen skal starte i løpet av februar.

– Vi har allerede satt i gang bestilling på utstyr med lang leveringstid, og så snart vi har oversikt over leveransene så kommer vi til å sette i gang med arbeidet, sier Joar Ølmheim i Mesta Prosjekt Elektro i en pressemelding fra Vestland fylkeskommune.

– Det er få rene elektrokontrakter i markedet, som regel er elektro en del av en større kontrakt. Det er kjekt å være hovedentreprenør og ha sitt eget prosjekt, sier Ølmheim.

Elektrooppgraderingen i Vadheimstunnelen skal være ferdig i løpet av mai.

Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) har brukt mye krefter på å argumentere for at Norge er en uadskillelig del av EUs indre marked. Det ser ikke ut til å ha ført frem.
Les også:

Mener uten­for­skapet i toll­unionen er et økende problem

 

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.