I tillegg til å beklage for å ha utsatt oss for pop-up-reklamen, forklarer Zuckerman hva han mener er grunnleggende galt med internett. (Bilde: Creative Commons)

POPUP-REKLAME

Mannen bak pop-up-reklamen: – Unnskyld!

Mener han hadde rene intensjoner.

Ethan Zuckerman heter mannen som skrev koden for pop-up-reklamer på midten av 90-tallet.

Zuckerman, som i dag er en prominent forsker i sosiale medier ved MIT, har publisert et essay om det han kaller internetts arvesynd.

I tillegg til å beklage for å ha utsatt oss for pop-up-reklamen, forklarer Zuckerman hva han mener er grunnleggende galt med internett. Mer om det snart – først de spesielle omstendighetene rundt pop-up-reklamens fødsel.

Les også: Disse merkelige patentene gir amerikanerne hodepine

– Unnskyld

Det hele skjedde under fremveksten av målrettet markedsføring på nett, som Zuckerman jobbet med da han var ansatt i internettselskapet Tripod.com på 90-tallet. Tripod var tidlig ute med en form for sosialt nettverk, årevis før Facebook, og jobbet hardt for å tjene penger på brukerne sine.

Reklamebannere var allerede viktige for å finansiere tjenester på internett. Men de kunne by på problemer. Det toppet seg da en av de store bilprodusentene fikk et reklamebanner på nettsidene som hyllet analsex, skriver Zuckerman.

Man måtte finne en måte å reklamefinansiere innhold på, uten at innholdsprodusenten var nødt til å assosiere seg med reklamen.

Zuckerman skrev derfor koden til pop-up-reklamen, som viser reklame i et nytt vindu i nettleseren. Et av vår tids mest irriterende fenomener.

«Unnskyld. Intensjonen var god», skriver Zuckerman i essayet sitt. Den gangen visste han nemlig at målrettet reklamefinansiering kunne gi mennesker over hele verden mulighet til å komme sammen og ytre seg, helt gratis. Men han hadde ikke regnet med hvor avansert overvåkingen av brukerne skulle bli.

Les også: Asus lanserer verdens første AC2400-ruter

Fiasko

Det er nemlig ikke irriterende pop-up reklame i seg selv som er problemet, ifølge Zuckerman. Hele det økonomiske fundamentet for internett er målrettet markedsføring. Det har ført til at internett slik vi kjenner det i dag, hvor geniene fra Silicon Valley tjener milliarder på å vite alt om oss.

«Jeg tenker på denne verdenen, som jeg har jobbet med i over 20 år, som en fiasko».

Zuckerman viser til et meget lesverdig foredrag av en annen viktig skikkelse i sitt miljø, nemlig programmereren Maciej Ceglowski. Ceglowski mener internett har utviklet seg til at overvåking har blitt standard, om ikke den eneste forretningsmodellen.

Les også: 10 triks for bedre wifi hjemme

60 cent

Ceglowski har en interessant forklaring på hvorfor spisset reklame har ført til det privateide overvåkingssamfunnet. Han peker på hvor ufattelig lite en bannerannonse eller en pop-up-reklame egentlig er verdt.

En facebook-bruker gir en årlig profitt for selskapet på beskjedne 60 dollarcent. En undersøkelse viser blant annet at print-annonser grovt sett er fire ganger så verdifulle som internettannonser, skriver Zuckerman.

Det betyr at spissede annonser på Facebook egentlig ikke er så lukrative som vi kanskje tror.

Les også: «Kinas Steve Jobs» topper verdens største mobilmarked

«Investor storytime»

Hvordan har markedsføring på nettet da blitt så gigantisk? Zuckerman og Ceglowski forklarer det med begrepet «investor storytime».

Fremfor å skaffe penger direkte fra reklame, har de fleste tjenester på internett skaffet penger ved å fôre investorer med et narrativ om at reklame er mer lukrativt i deres tjeneste enn hos andre.

Da er det mindre viktig at reklame har lite verdt i utgangspunktet. At reklame fungerer så dårlig per dags dato betyr at det må finnes et enormt potensiale for å gjøre reklame smartere og bedre, og det er den historien som igjen og igjen blir fortalt til investorer.

Nettopp derfor har internett blitt et race mot stadig mer sofistikerte metoder for å spore adferdsmønsteret til brukere.

Til slutt har vi fått Snowden-samfunnet, hvor også myndigheter har lært seg å utnytte den omfattende overvåkningen. Og borgerne har ikke vært i stand til å skape en samlet motstand mot utviklingen, skriver Zuckerman.

Les også: Slik kommer du deg trygt på nett i utlandet

Vi må betale

Men intensjonen var god, forklar Zuckerman. Reklamefinansiering gjorde nemlig at alle kunne uttrykke sin mening eller skape sitt innhold på internett, uten å måtte betale for infrastrukturen som kreves.

Nå er det imidlertid på tide at vi begynner å betale, og Zuckerman tror vi er villige til å gjøre det for nettstedene vi liker. Han tar til orde for at vi trenger flere tjenester som er reklame-, og overvåkningsfrie, og hvor brukerne betaler en liten sum. Diskusjonforumet Reddit, som lar deg betale for å slippe reklame og få andre tilleggsfunksjoner, blir nevnt som et eksempel.

Og hvis du vil beholde gratistjenestene dine må du belage deg på å klikke bort irriterende pop-up-vinduer også i fremtiden.

Les også:

Slik overvåker privatpersoner forurensing langs veiene

Disse merkelige patentene gir amerikanerne hodepine

Svensk Wikipedia er nest størst etter engelsk