Boeing GE9X

Like bred som et passasjerfly: Boeings nye motor er klar til test

Motoren til Boeings nye fly 777X er like bred som skroget på en Boeing 737 – et av verdens mest populære passasjerfly.

Med en diameter på drøyt tre og en halv meter har den såkalte GE9X-motoren samme bredde som skroget på en Boeing 737.
Med en diameter på drøyt tre og en halv meter har den såkalte GE9X-motoren samme bredde som skroget på en Boeing 737. (Bilde: General Electrics Aviation)

Motoren til Boeings nye fly 777X er like bred som skroget på en Boeing 737 – et av verdens mest populære passasjerfly.

  • Industri

En motor som er like bred som kabinen til et fly. Så store blir sakene når Boeing i 2020 sender sitt nye fly, 777X, til værs. Dette blir verdens største tomotors passasjerfly.

Med en diameter på drøyt tre og en halv meter har den såkalte GE9X-motoren nemlig samme bredde som skroget på en Boeing 737. Selve vifta foran, som leder luft inn til kompressoren, har en bredde på 3,39 meter og består av 16 3D-utskrevne karbonfiberblader.

Det skriver Wired Magazine.

Boeing 777X vil bli produsert i to varianter; 777-8 og 777-9, og de kan romme henholdsvis 350-375 og 400-425 passasjerer. Den store 777-9 vil ha en rekkevidde på 14.000 kilometer, mens den litt mindre 777-8 kan fly litt over 16.000 kilometer. Det tilsvarer avstanden mellom Gardermoen og Sydney.

Boeing opplyser at de to nye flytypene vil koste henholdsvis 3 og 3,35 milliarder kroner stykket.

Minst forurensende 

GE9X er ifølge bedriften selv den mest miljøvennlige motoren som de noen gang har produsert, selv om den også blir den største. I forhold til den GE90-motoren som de nåværende Boeing 777-fly er utstyrt med, er drivstofforbrenningen ti prosent mer effektiv.

Det skyldes blant annet et kompresjonsforhold på 27:1, noe som innebærer at motoren forbrenner mindre drivstoff, og på den måten minsker utslippet av klimagasser.

NOx-utslippet bør da kunne være cirka 30 prosent under grenseverdien på 15 g/km – en mal som er satt av ICAO; FNs byrå for kommersiell luftfart.

Dette viser tester som bedriften selv har foretatt. Her oppfyller motoren også de støykravene som er satt av ICAO, og som forventes å tre i kraft i 2020.

Har tenkt nytt på flere områder

Samtidig har GE Aviation tenkt nytt i forhold til både produksjon og materialer. For eksempel er turbinskovlene skrevet ut i titan-aluminid-metallpulver, og resultatet er et produkt som er lettere, sterkere og med bedre motstandsdyktighet overfor varme enn den konvensjonelle nikkellegeringen.

Drivstoffdysene er også skrevet ut i ett stykke, i motsetning til andre dyser, som vanligvis består av 20 forskjellige deler. Denne enklere konstruksjonen vil kunne femdoble driftstiden til dysene, skriver Wired Magazine.

Metallegeringen i høyhastighetsmikserne som blander luft og drivstoff, er byttet ut med et belegg av keramisk kompositt som kan tåle 1300 grader.

Kjempemotoren skal testes i en benk i løpet av 2017, før den ifølge planen skal sertifiseres hos det amerikanske luftfartsverket FAA neste år.

Artikkelen er opprinnelig publisert på Ing.dk.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå