Med en diameter på drøyt tre og en halv meter har den såkalte GE9X-motoren samme bredde som skroget på en Boeing 737.
Med en diameter på drøyt tre og en halv meter har den såkalte GE9X-motoren samme bredde som skroget på en Boeing 737. (Bilde: General Electrics Aviation)

Boeing GE9X

Like bred som et passasjerfly: Boeings nye motor er klar til test

Motoren til Boeings nye fly 777X er like bred som skroget på en Boeing 737 – et av verdens mest populære passasjerfly.

  • Industri

En motor som er like bred som kabinen til et fly. Så store blir sakene når Boeing i 2020 sender sitt nye fly, 777X, til værs. Dette blir verdens største tomotors passasjerfly.

Med en diameter på drøyt tre og en halv meter har den såkalte GE9X-motoren nemlig samme bredde som skroget på en Boeing 737. Selve vifta foran, som leder luft inn til kompressoren, har en bredde på 3,39 meter og består av 16 3D-utskrevne karbonfiberblader.

Det skriver Wired Magazine.

Boeing 777X vil bli produsert i to varianter; 777-8 og 777-9, og de kan romme henholdsvis 350-375 og 400-425 passasjerer. Den store 777-9 vil ha en rekkevidde på 14.000 kilometer, mens den litt mindre 777-8 kan fly litt over 16.000 kilometer. Det tilsvarer avstanden mellom Gardermoen og Sydney.

Boeing opplyser at de to nye flytypene vil koste henholdsvis 3 og 3,35 milliarder kroner stykket.

Minst forurensende 

GE9X er ifølge bedriften selv den mest miljøvennlige motoren som de noen gang har produsert, selv om den også blir den største. I forhold til den GE90-motoren som de nåværende Boeing 777-fly er utstyrt med, er drivstofforbrenningen ti prosent mer effektiv.

Det skyldes blant annet et kompresjonsforhold på 27:1, noe som innebærer at motoren forbrenner mindre drivstoff, og på den måten minsker utslippet av klimagasser.

NOx-utslippet bør da kunne være cirka 30 prosent under grenseverdien på 15 g/km – en mal som er satt av ICAO; FNs byrå for kommersiell luftfart.

Dette viser tester som bedriften selv har foretatt. Her oppfyller motoren også de støykravene som er satt av ICAO, og som forventes å tre i kraft i 2020.

Har tenkt nytt på flere områder

Samtidig har GE Aviation tenkt nytt i forhold til både produksjon og materialer. For eksempel er turbinskovlene skrevet ut i titan-aluminid-metallpulver, og resultatet er et produkt som er lettere, sterkere og med bedre motstandsdyktighet overfor varme enn den konvensjonelle nikkellegeringen.

Drivstoffdysene er også skrevet ut i ett stykke, i motsetning til andre dyser, som vanligvis består av 20 forskjellige deler. Denne enklere konstruksjonen vil kunne femdoble driftstiden til dysene, skriver Wired Magazine.

Metallegeringen i høyhastighetsmikserne som blander luft og drivstoff, er byttet ut med et belegg av keramisk kompositt som kan tåle 1300 grader.

Kjempemotoren skal testes i en benk i løpet av 2017, før den ifølge planen skal sertifiseres hos det amerikanske luftfartsverket FAA neste år.

Artikkelen er opprinnelig publisert på Ing.dk.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)