Opp en kronglete skogsvei i Nittedal ligger en hytte uten verken innlagt vann eller strøm. Hytteeieren var den første kunden som kjøpte Sowin Powers frittstående kraftverk, et kabinett med vekselretter, regulatorer og sikringer, samt batterier tatt fra brukte Nissan Leaf-modeller.
– Jeg leste faktisk først om kraftstasjonen i en TU-artikkel, sier hytteeier Sjur Haram som etter hvert også har investert i selskapet.
Sowin Power er blant finalistene som kjemper om årets Oppdrift-stipend på én million kroner. Stipendet deles ut til et selskap innen grønn og bærekraftig innovasjon. I år var det rundt 50 søkere til stipendet.
Demonterte klokker
Seriegründer Per Hopsø står bak kabinettet. 73-åringen har levert strømstyring både i Mellom-Amerika og til Ringnes-fabrikken på Gjelleråsen. I 2007 var han finalist i TV2s «Skaperen», et talentprogram for oppfinnere der hans strømsparer gjorde ham én million kroner rikere.
Interessen for teknologi startet med å plukke klokker fra hverandre som syvåring.
– Men jeg satte dem aldri sammen igjen, spøker han.
Kraftstasjonen er et strømkabinett med opptil tre solcellepaneler med mulighet for å montere en vindmølle og stativ med flere paneler. Batteriene hentes fra brukte elbiler av typen Nissan Leaf, og monteres i en fabrikk av en samarbeidspartner i Trøndelag. Batteriene må ha minst 80 prosent kapasitet, og kommer med fem års garanti.
Hopsø forsikrer at måten batteriene blir brukt i kraftstasjonen, øker levetiden betraktelig. Levetiden han opererer med har også blitt bekreftet av en annen elbilbatteri-gründer– opptil 20 år.
Medgründer og nevø Anders Hopsø Erikson forteller at brukte elbilbatterier fortsatt er en ubrukt ressurs i forretningsverdenen. I Sverige har man markedsplasser for å kjøpe større kvantum av batterier.
– Man kan kjøpe på en børs, og velge fra Nissan, Tesla, Volkswagen og flere. Bransjen er mer moden i Sverige, sier Erikson.
En uke med strøm
Solcellepanelene skal produsere 410 watt per panel under optimale forhold. Det er også mulig å montere flere «vinger» med paneler på siden, samt en vindturbin som produserer 1500 watt. Stikkontakter på maskinen fører strømmen til hva enn du plugger inn i den.
– Et fulladet batteri vil gi en typisk hytte omtrent en uke med strøm, minus oppvarming. Med oppvarming vil det gi omtrent to dager, sier Hopsø.
Sikringsskapet i kabinettet kan koples til et eventuelt sikringsskap i hytta med kabel, slik at kraftstasjonen også kan brukes i hytter med innlagt strøm.
Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen
Farlig strøm
Selv om han gikk av med pensjon i 2022, var Hopsø likevel ikke ferdig med gründerlivet. Etter å ha sett solcellepaneler montert på ulike hytter, fikk han idéen til å lage sitt eget produkt, adskilt fra selve hytta.
– Hvordan oppstod ideen?
– Jeg oppdaget at folk monterte solcellepaneler «en masse» selv. Folk tror det er lett med 48 og 24 volt, men svakstrøm er farlig fordi det går så store strømmer, og det skal bare litt til for at det blir brann, forteller han.
Prisene på solceller gikk ned, og nevøen Anders og kompisen hans Gustav Reiss ble kontaktet for å gjøre selskapet til en realitet.
Nittedal eller Sahara
Per dags dato har de levert ti enheter, men peker på potensialet kraftstasjonen har internasjonalt.
– Med en stasjon som dette, blir det lett å drifte desentraliserte energisystem, spesielt i områder hvor det ikke er tilrettelagt strøm, enten om det er Nittedal eller Afrika sør for Sahara, sier medgründer Gustav Reiss.
– Hvilke utfordringer har dere støtt på veien?
– Vi har snakket med mange andre aktører, men å finne de rette samarbeidspartnere med den rette kjemien, er vanskelig. Men skal du skalere er det også en utfordring med kapital. Hittil har vi bare brukt venner og kjente, så nå prøver vi oss mer i Sverige og andre steder, sier Hopsø.
Til tross for noen humper på veien, har Hopsø aldri fortvilet.
– Jeg er ikke skapt sånn. Det finnes bestandig en mulighet, det handler bare om å treffe de rette folka eller ha flaks med etterspørselen, sier han.
– Hva er det beste og det verste med gründerlivet?
– Det beste er at man jobber for seg selv. Jeg har jobbet veldig mye for andre, men det er mye mer gøy når man kan skape tingene selv. Det verste er at du ikke får oppskalert så fort du vil. Det er frustrerende når ting tar for lang tid.
– Hvor er dere om fem år?
– Da tror jeg vi er ganske globale, mye i Ukraina, mye i Afrika og andre steder med mye sol og som har behov for strøm på en enkel måte. Å bevare strømmen i batteri er også viktig for å bidra til lavere batteripriser, samtidig som våre batterier er med på å forlenge levetiden til batterier.
– Hva skal til for å lykkes?
– Du må ha flaks, timing og at du treffer på markedet på riktig tidspunkt. Man må finne folk som passer inn i bildet ditt så du kan utvikle prosjektet i riktig retning, og at du klarer å holde fokus.
– Og å vinne Oppdrift! skyter Gustav Reiss inn fra siden.
Støre om russiske sjøfolk på norske skip: – Noe vi må følge med på