INDUSTRI

Kristiansund skulle være først ut i landstrøm-prosjekt. Nå er det lagt på is

– Ikke mulig å få økonomi i prosjektet.

Sot og støy: Hvert døgn ligger tre-fire forsyningsskip til kai i Kristiansund. Det betyr mye lokal forurensning og støy. Med landstrøm skulle  problemet fjernes. Det vil ta litt mer tid enn først antatt.
Sot og støy: Hvert døgn ligger tre-fire forsyningsskip til kai i Kristiansund. Det betyr mye lokal forurensning og støy. Med landstrøm skulle problemet fjernes. Det vil ta litt mer tid enn først antatt. Bilde: Wiki Commons
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
31. okt. 2014 - 10:20
Vis mer

Seks byer gikk sammen og utredet tilbud om lavspent landstrøm til blant annet offshorefartøyer.

Havnemyndighetene for Kristiansund, Oslo, Stavanger, Karmsund og Hammerfest samarbeidet om å lage anbudsgrunnlag for å bygge ut lavspent landstrøm. Kristiansund skulle være først ut.

Optimismen var stor.

Nå er prosjektet satt på hold.

Kostbart

Prisantydningene er for høye. Det er ikke mulig å få økonomi i prosjektet slik det ser ut nå, sier havnekaptein Geir Kjønnøy i Kristiansund og Nordmøre havn.

Med støtte fra Transnova gikk Kristiansund og Nordmøre Havn IKS i fjor sammen med Nordmøre Energiverk og aPoint om «Prosjektet Landstrøm Kristiansund». 

Målet var å legge til rette for etableringer av lavspent landstrømanlegg i norske havner, primært offentlige havner.

Det andre målet har vært å legge til rette for investeringsbeslutning for etablering av lavspent landstrøm spesifikt ved Storkaia i Kristiansund.

– Det er absolutt aktuelt fortsatt, men vi har satt det på hold foreløpig. Vi vil blant annet se på erfaringene fra Bergen, sier Kjønnøy.

Les også: Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip

Bergen-pilot

På Skoltekaien i Bergen skal det i desember etableres et punkt for lavspenttilkobling for offshoreskip.

Det er et pilotprosjekt til 7,5 millioner kroner og får støtte fra Bergen kommune (2 mill), Hordaland fylkeskommune (1,5 mill) og Enova (1,9 mill). Resten betaler havnevesenet.  

– Vi håper pilotprosjektet for offshoreskip er starten på en elektrifisering av havnen. Vi møter velvilje fra offshorerederiene, sa prosjektleder for miljø ved Bergen og omland havnevesen, Even Husby, til TU på onsdag.

Pilotpunktet skal levere strøm tilpasset forsyningsskip og andre offshorefartøy, det vil si 60 hertz, 600 ampere og 440/690 volt.

Les også: Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip

Kinderegg

Bellona har vært pådrivere for landstrøm. Kaptein Sigurd Enge i Bellona sier at det er viktig at Bergen Havn nå tar avgjørende steg og raskt kommer seg forbi pilotstadiet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det er ingen grunn til å sitte på gjerdet og vente med investeringene. Bellona forventer at Bergens politikere snarlig kommer på banen med en adskillig større økonomisk bevilgning som gjør at byens havn vil komme mye lenger med miljøarbeidet sitt i 2015, sier Enge.

Han kaller landstrøm i Bergen Havn for et kinderegg for Bergen by.

– Det er bra for befolkningen, bra for næringslivet og ikke minst bra for miljøet, sier Enge.

Les også:

Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn  

Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord

Motorprodusentene gasser på med LNG-motorer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.