Skjerpede krav til dekk på tunge kjøretøy innføres kommende vintersesong. (Bilde: Mari Gisvold Garathun)

VINTERDEKK OG MØNSTERDYBDE

Krever minst 5 mm mønsterdybde på dekk

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet innfører Vegdirektoratet nye regler for vinterdekk og mønsterdybde for tunge kjøretøy.

Endringene vil tre i kraft med umiddelbar virkning, og får realitet fra kommende vintersesong.

Vil bedre sikkerheten

– Hver vinter opplever vi store utfordringer med tunge kjøretøy når det gjelder sikkerhet og fremkommelighet. Strengere regler til kjøretøyenes dekk vil være med på å minske problemene langs norske vinterveier, sier avdelingsdirektør Jon Molnes i Statens vegvesen.

De skjerpede kravene innebærer at kjøretøy over 3500 kilo pålegges å ha dekk med minst 5 mm mønsterdybde på alle dekk, også på tilhengere.

I dag er det generelle kravet til mønsterdybde 3 mm.

Pålegget skal gjelde i perioden fra 1. november til mandag etter 2. påskedag i Sør-Norge, og fra 16. oktober til og med 30. april i Nordland, Troms og Finnmark.

I tillegg blir det påbudt for alle motorvogner over 3500 kg å bruke vinterdekk på drivende og styrende aksler i perioden 15. november til 31. mars.

Les også: Vil ha gigant-vogntog på norske hovedveier

Krav til alle

Molnes sier de nye reglene vil gjelde alle tunge kjøretøy uavhengig av nasjonalitet.

– Utenlandske transportører må rette seg etter de nye reglene på lik linje med norske, sier han.

– Hvert år kan en lese om utenlandske sjåfører som kommer inn i landet med sommerdekk. Er det noe poeng i å skjerpe kravet når de ikke følger dagens regler?

– Sverige har tidligere innført lignende regler, men ikke fullt så strenge som i Norge. Erfaringene derfra viser at utenlandske aktører tilpasset seg de nye kravene raskt. Gjennom kontroller vil vi følge opp at det samme skjer her både for norske- og utenlandske transportører, sier Molnes.

Vurderer hengerkrav

Vegdirektoratet vil bruke den kommende vintersesongen til å vurdere om kravet til vinterdekk også bør omfatte hengeren til vogntog.

– Per i dag er det kun krav om vinterdekk påstyrende og drivende aksel på motorvognen, ikke på hengeren. Om det viser seg at vi får trafikksikkerhetsmessige utfordringer som følge av dette, så vil vi vurdere å foreslå et påbud om vinterdekk også for hengeren, sier Molnes.

Les også:

Isolasjonen i mange norske tunneler kan gi cyanidforgiftning

Derfor tar vogntog fyr

Spesialpukk skal gi veier helt uten telehiv