BYGG

Frykter gulvene må rives opp i luksusboliger – nå møtes partene i retten

Prestisjeprosjekt i Tromsø er fullt av feil og mangler. Nå møtes entreprenøren og byggherren i retten.

Plantegninger over én av etasjene i Vangberg-prosjektet, der byggherren frykter at alle gulvene på rives opp og legges på nytt.
Plantegninger over én av etasjene i Vangberg-prosjektet, der byggherren frykter at alle gulvene på rives opp og legges på nytt. Foto: Stinessen arkitektur
Ida OftebroIda OftebroRedaktør for Digi.no og Inside Telecom
9. mai 2019 - 05:15

Alt har ikke gått som smurt under oppføringen av de 96 leilighetene i Vangberg-prosjektet i på Tromsøya, ikke langt fra Tromsø Lufthavn Langnes. Store leiligheter med høy standard skulle appellere til kresne boligkjøpere.

Arkitekt Snorre Stinessen har tegnet prosjektet, som ligger ved sjøen, med leiligheter som varierer fra 66 til 170 kvadratmeter i størrelse. De fleste leilighetene er på rundt 100 kvadratmeter. Alle leilighetene har sydvendte balkonger og tilgang til felles, vestvendt takterrasse. Bygningene er kledd i mørkt trepanel.

Consto fikk oppdraget med å bygge leilighetene i 2016. Høsten 2018, nesten et år etter ferdigstilling, var elleve leiligheter fortsatt ikke solgt. De usolgte leilighetene er priset til mellom 5 og 7 millioner kroner.

Varmepumpe er godt å ha i et land som Norge, men på de kaldeste dagene, har selv den lite å stille opp med. Det ønsker en rekke samarbeidspartner å gjøre noe med.
Les også

Håper ny type varmepumpe vil fungere bedre i Norge

Krav og motkrav

Høsten 2018 kom også nyheten om at byggherre Vangberg boliginvest AS holdt tilbake 60 millioner kroner fra sluttoppgjøret med entreprenør Consto i påvente av retting av feil og mangler med prosjektet.

Consto saksøkte i sin tur Vangberg boliginvest (Vangberg) med krav om arrest i de usolgte leilighetene for å sikre dekning for sitt krav. Consto fikk ikke medhold i spørsmålet om arrest forrige gang de to selskapene møttes i retten.

Den opprinnelige totalentreprisen som var avtalt mellom Vangberg og Consto, hadde en kontraktverdi på 228 millioner.

Totalt har Vangberg holdt tilbake 47,4 millioner pluss moms. Nå krever Consto dette utbetalt med forsinkelsesrenter, begrenset oppad til 60 millioner kroner.

Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.
Les også

Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner

Vangberg-prosjektet ligger idyllisk til ved sjøen på Tromsøya. Mellom entreprenør og utbygger er det alt annet enn idyll. <i>Foto:  Vangberg boligutvikling</i>
Vangberg-prosjektet ligger idyllisk til ved sjøen på Tromsøya. Mellom entreprenør og utbygger er det alt annet enn idyll. Foto:  Vangberg boligutvikling

Frykter gulvene må rives opp

Vangberg har kommet med motkrav mot Consto, hovedsakelig for ikke ferdigstilte arbeider, på til sammen 61 millioner kroner.

Det største enkeltkravet fra utbygger gjelder gulvene. Vangberg skriver i sitt prosess-skriv at de frykter at gjennomgående feil utførelse kan føre til at det blir nødvendig å rive samtlige bygg i prosjektet og bygge opp disse på nytt.

«Det foreligger sterk mistanke om gjennomgående feilmontering av gulv», skriver Vangbergs advokater, som varsler at de vil kreve å få holde tilbake 32,6 millioner til forholdet er utbedret. Det er 12,6 millioner mer enn det opprinnelige kravet.

Consto mener beløpet er alt for høyt, og tilbyr seg å utbedre der det er svikt eller knirk i gulvet. Også der det er sprekker i benkeplater på kjøkken som kan skyldes svikt i gulvet, skriver Contstos advokater at de vil ta på seg utbedringene.

Uenige om pris for endringsarbeider

Kravene mellom partene knytter seg til en rekke endringsarbeider i sluttfasen av prosjektet, slik som overvannledning, endringer i parkeringskjeller, parkett, badekabiner og garderobeskap. Størrelsen på hvert enkelt krav varierer fra noen tusenlapper til mange millioner. Det største kravet fra Consto er på 5,5 millioner kroner for merkostnader som følge av endringer i reguleringsplan, infrastruktur og utomhusanlegg. Consto retter også flere krav mot byggherren for feil eller mangelfull prosjektering, både innendørs og på utearealene.

Når det gjelder oppgjør for endringsarbeidene har Vangberg akseptert å betale deler av kravet fra entreprenørem, men mener Consto priser seg for høyt. Motsatt mener entreprenøren av flere av Vangbergs motkrav er altfor høyt priset.

Consto aksepterer helt eller delvis noen av kravene fra Vangberg, slik som at selskapet kan holde tilbake penger for støyskjerm mot Vangbergveien fram til kommunen har avgjort hvor denne skal stå. Andre krav avvises.

Vangberg krever blant annet 2,8 millioner fordi betjeningen av vinduene i leilighetene ikke tilfredsstiller krav til universell utforming. Her svarer Consto at det ikke er krav om universell utforming i boligbygg etter byggestandarden Tek 10.

Direktør Magnus Krogh Ankarstrand i Yara Clean Ammonia har planer om å bygge flere ammoniakk-terminaler i Skandinavia.
Les også

Florø: Grønt lys for ammoniakkanlegg

Måtte skifte kledning

Siden Vangberg-prosjektet stod ferdig i 2017, er det avdekket flere feil og mangler. Allerede har Consto gått med på å skifte ut deler av kledningen på fasaden fordi denne ikke tilfredsstilte brannforskriftene. Årsaken er at det ikke var brukt brannhemmende kledning nederst på fasaden på to av byggene. Dette er et krav i bygg over fire etasjer.

Consto kaller seg et landsdekkende nordnorsk entreprenørkonsern, og har virksomhet i hele Norge og i Sverige. Selskapet driver også anleggsvirksomhet på Østlandet og i Nord-Norge. Informasjonssjef Lena Glosemeyer Fangel sier det ikke er hverdagskost for selskapet å havne i retten med misfornøyde kunder. Hun ønsker ikke å kommentere saken utover det som kommer fram i retten.

– Vi har forsøkt å løse denne konflikten, uten å lykkes. Derfor er vi der vi er nå. Dette er ikke noe vi opplever til vanlig, sier Glosemeyer Fangel til TU.

Heller ikke styreleder Reidar Flemming Olsen i Vangberg boliginvest ønsker å uttale seg om saken under rettsforhandlingene.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Det er ikke sjelden at byggeprosjekter ender i retten. Nelfo, som organiserer elektro- ekom- og heisbedriftene i NHO, arrangerte i fjor høst egne workshops i Tromsø med fokus på å få ned konfliktnivået i byggebransjen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.