Samferdsel

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Fra august 2026 skal all massetransport og massehåndtering på anleggsområdet og til deponi være utslippsfri. Og Vegvesenet betaler strømmen.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel. Foto: Erik Larsstuen/Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
10. okt. 2025 - 13:34
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.