Kongelige biler

Kongefamilien fikk elbil allerede i 1912 – en Cadillac Roadster i miniutgave

I en ny utstilling kan alle få komme tett på kongefamiliens biler. Kronprinsen selv har kjørt siden han var liten gutt, og nå lærer han opp sin yngste sønn.

Denne lille Cadillac-elbilen er faktisk kongehusets aller første bil. Kronprins Olav fikk den i julegave fra dronning Alexandra av England. Her sitter han bak rattet sammen med tre kamerater. I baksetet redaktør Strøm, de to andre er engelske gutter, brødrene Brown. Bilen eies i dag av Teknisk Museum.
Denne lille Cadillac-elbilen er faktisk kongehusets aller første bil. Kronprins Olav fikk den i julegave fra dronning Alexandra av England. Her sitter han bak rattet sammen med tre kamerater. I baksetet redaktør Strøm, de to andre er engelske gutter, brødrene Brown. Bilen eies i dag av Teknisk Museum. (Foto: NTB)

I en ny utstilling kan alle få komme tett på kongefamiliens biler. Kronprinsen selv har kjørt siden han var liten gutt, og nå lærer han opp sin yngste sønn.

– Hvis du er usikker, bare ta det med ro. Og så må du kjøre defensivt. For selv om du vet hva reglene er, så er det ikke sikkert alle de andre følger dem.

Slik oppsummerer kronprins Håkon sine viktigste trafikkråd til barna. Og han vet hva han snakker om. Helt siden han var liten unge, freste både kronprinsen og søsteren rundt i en bitte liten motorbil som kongefamilien fikk av Kongelig Norsk Automobilforening i 1980.

– Den har gressklippermotor og går i 20 kilometer i timen omtrent, både forover og bakover. Det er jo som en liten olabil som kan kjøre opp bakkene selv. Du kunne også koble den ut, og i fri gikk den ganske bra i nedoverbakke. Jo brattere, jo fortere. Jeg har veltet med den og rægga mye rundt, forteller kronprinsen.

Olav fikk bil før foreldrene

Les også

Torsdag viste han pressen rundt i den nye utstillingen «Kongens biler» som åpnet fredag. I Dronningens Kunststall bak Slottet kan publikum nå få nær kjennskap til de historiske bilene til kongefamilien, også bilene de bruker i dag.

– Dette er en utstilling om bilens rolle i kongehuset fra 1913 og fram til i dag. Og den handler om de store og de små begivenhetene. Om krig, fred, fest, feiring, sorg. Bilene er med og gir oss en inngang til vår felles nasjonale hukommelse, for å si det med store ord, sier seksjonsleder Ingeborg Lønning ved De kongelige samlinger.

Kronprinsen forteller om en bilglad familie gjennom flere generasjoner, helt tilbake til da kongefamilien fikk sin første bil. Det var også en lekebil. Nemlig en bitte liten elbil som dronning Alexandra av England ga til barnebarnet sitt, kronprins Olav, i julegave. En miniutgave av en Cadillac Roadster.

– Han var ni år gammel og fikk denne. Og det må ha vært ganske stort når ikke foreldrene hadde bil en gang, og han kjørte da rundt på Bygdøy kongsgård, sier kronprinsen.

Dette er kong Haakons første bil. En Minerva fra 1913. Bilen er utlånt til utstillingen fra Teknisk Museum i Oslo. Foto: Beate Oma Dahle/NTB

Året etter fikk faren, kong Haakon, sin første bil, en Minerva 1913-modell. Det var samme år som vegtrafikkloven ble innført.

– Han ville gjerne vente til den var på plass før han tok lappen, sier kronprinsen.

Prinsen i gang med øvelseskjøring

Siden den gang har flere generasjoner kongelige tatt lappen. Og kronprinsen forteller at både kong Haakon og sønnen Olav var glade i å kjøre. Nå viderefører han selv kjøregleden til neste generasjon kongelige.

– Jeg liker veldig godt å kjøre bil, jeg. Jeg har jo vært mye instruktør på øvelseskjøring, og nå er det tredjemann som har begynt i vår familie. Det er litt mer spennende å sitte ved siden av, sier kronprinsen og ler.

Prinsesse Alexandra fylte nettopp 18 år og har allerede rukket å ta lappen. Og nå er altså prins Sverre Magnus, som fylte 16 i desember, i gang.

Selv har ikke kronprinsen kjørt kongefamiliens historiske veteranbiler. Sjåførene forteller at det er krevende teknisk, med både dobbeltklutsjing og dobbeltgassing.

«Pimpet» Think-bil

Les også

Men kronprinsen vet hva det vil si å ha en bil med begrensninger.

I perioden fra 2003 til 2012 kjørte han rundt i en liten Think-elbil, som den gang var en norsk storsatsing. Bilen er også utstilt, og folk kan til og med få sette seg inn i den.

Kronprinsen forteller at bilen måtte lades allerede etter den korte turen fra Skaugum til Slottet – i hvert fall på vinteren – for at han skulle komme seg hjem igjen.

– Jeg hadde mange ganger rekkeviddeangst i bakkene opp mot Skaugum, i sånn 10–15 kilometer i timen det siste stykket.

I perioden 2003 til 2012 kjørte kronprinsen denne lille Think-elbilen når han skulle fra Skaugum til Slottet. Om vinteren var det ingen vei utenom lading mens han besøkte foreldrene. Foto: Beate Oma Dahle/NTB

Den lille Think-bilen ser kanskje uskyldig ut. Men den er faktisk «pimpet» litt, røper kronprinsen.

– Jeg fikk satt inn litt ekstra stereoanlegg – og en basskasse bak der. Den er ikke så stor, for den kunne ikke trekke for mye batteri.

Og med elbilen avsluttes utstillingen på Slottet – som også startet med en bitte liten elbil fra 1912.

Se flere bilder av bilene her: 

Her står kronprinsen ved bilen med skiltet A-5, en Lincoln Continental fra 1966.
Kronprinsen åpnet torsdag utstillingen «Kongens biler. Kjøretøy gjennom fire generasjoner». Utstillingen viser høydepunkt fra Kongehusets bilpark fra 1913 til i dag. Her står kronprinsen ved bilen med skiltet A-5, en Lincoln Continental fra 1966. (Foto: Beate Oma Dahle/NTB)
Dette er kong Haakons første bil. En Minerva fra 1913. Bilen er utlånt til utstillingen fra Teknisk Museum i Oslo. (Foto: Beate Oma Dahle/NTB)
Den legendariske «frigjøringsbilen», en Buick Roadmaster fra 1939, med skiltet A-1. – Det gir en spesiell følelse å sitte i disse bilene. Men så er det jo også historie da, som er spesiell. At du vet at her har andre i familien sittet før deg og at de har blitt brukt ved store anledninger. Det gir litt sånn historisk sus over det, sier kronprinsen. (Foto: Beate Oma Dahle/NTB)
Slik så A-1 «frigjøringsbilen» ut under jubelferden i 7. juni i 1945, da kong Haakon ble ønsket tilbake til landet etter krigen. Bilen kjører her igjennom Torggata i Oslo, og baldakinen på høyre side er tidligere Eldorado kino. (Foto: NTB)
Frigjøringsbilen ble også brukt av kongeparet under den koronapregede 17. mai-feiringen i 2020. (Foto: Fredrik Varfjell/NTB)
Denne lille bilen «rægget» kronprinsen rundt i da han var barn. Den kan kjøre i nærmere 20 kilometer i timen og enda raskere i nedoverbakke. (Foto: Beate Oma Dahle/NTB)
I perioden 2003 til 2012 kjørte kronprinsen denne lille Think-elbilen når han skulle fra Skaugum til Slottet. Om vinteren var det ingen vei utenom lading mens han besøkte foreldrene. (Foto: Beate Oma Dahle/NTB)
Denne bilen, en ombygget Audi A8 2015-modell med firehjulstrekk, bruker kongeparet i dag når de er ute på oppdrag. Bilen er kappet i to og utvidet med et ekstra sett dører og seter. (Foto: Beate Oma Dahle/NTB)
Utstillingen er åpen for publikum i Dronningens Kunststall bak Slottet i Oslo fra 11. februar til 15. mai 2022. (Foto: Beate Oma Dahle/NTB)

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå