ELBIL

Kongefamilien fikk elbil allerede i 1912 – en Cadillac Roadster i miniutgave

Kongefamilien har en imponerende bilsamling. Se bildene her.

Denne lille Cadillac-elbilen er faktisk kongehusets aller første bil. Kronprins Olav fikk den i julegave fra dronning Alexandra av England. Her sitter han bak rattet sammen med tre kamerater. I baksetet redaktør Strøm, de to andre er engelske gutter, brødrene Brown. Bilen eies i dag av Teknisk Museum.
Denne lille Cadillac-elbilen er faktisk kongehusets aller første bil. Kronprins Olav fikk den i julegave fra dronning Alexandra av England. Her sitter han bak rattet sammen med tre kamerater. I baksetet redaktør Strøm, de to andre er engelske gutter, brødrene Brown. Bilen eies i dag av Teknisk Museum. Foto: NTB
12. feb. 2022 - 11:28

Denne saken ble først publisert 12. februar 2022, og oppdatert 17. mai 2023.

– Hvis du er usikker, bare ta det med ro. Og så må du kjøre defensivt. For selv om du vet hva reglene er, så er det ikke sikkert alle de andre følger dem.

Slik oppsummerte kronprins Håkon sine viktigste trafikkråd til barna, da han åpnet en utstilling om kongefamiliens biler. Og han vet hva han snakker om. Helt siden han var liten unge, freste både kronprinsen og søsteren rundt i en bitte liten motorbil som kongefamilien fikk av Kongelig Norsk Automobilforening i 1980.

– Den har gressklippermotor og går i 20 kilometer i timen omtrent, både forover og bakover. Det er jo som en liten olabil som kan kjøre opp bakkene selv. Du kunne også koble den ut, og i fri gikk den ganske bra i nedoverbakke. Jo brattere, jo fortere. Jeg har veltet med den og rægga mye rundt, forteller kronprinsen.

Olav fikk bil før foreldrene

HERØYA 20240214
Seram Coatings, driver med å gjøre det mulig å sprøyte silisiumkarbid.
Jens Lehrmann, administrerende direktør i Seram Coatings.(Uten briller) og teknologidirektør Stian Sannes (Briller)
Dette er produktet som sprøytes på metallet via roboten.
Foto: Arash A. Nejad
Les også

Dette pulveret kan bli milliardindustri

Kronprisen viste pressen rundt i utstillingen «Kongens biler». 

– Dette handler om bilens rolle i kongehuset fra 1913 og fram til i dag, de store og de små begivenhetene. Om krig, fred, fest, feiring, sorg. Bilene er med og gir oss en inngang til vår felles nasjonale hukommelse, for å si det med store ord, sier seksjonsleder Ingeborg Lønning ved De kongelige samlinger.

Kronprinsen fortalte om en bilglad familie gjennom flere generasjoner, helt tilbake til da kongefamilien fikk sin første bil. Det var også en lekebil. Nemlig en bitte liten elbil som dronning Alexandra av England ga til barnebarnet sitt, kronprins Olav, i julegave. En miniutgave av en Cadillac Roadster.

– Han var ni år gammel og fikk denne. Og det må ha vært ganske stort når ikke foreldrene hadde bil en gang, og han kjørte da rundt på Bygdøy kongsgård, sier kronprinsen.

Dette er kong Haakons første bil. En Minerva fra 1913. Bilen er utlånt til utstillingen fra Teknisk Museum i Oslo. <i>Foto:  Beate Oma Dahle/NTB</i>
Dette er kong Haakons første bil. En Minerva fra 1913. Bilen er utlånt til utstillingen fra Teknisk Museum i Oslo. Foto:  Beate Oma Dahle/NTB

Året etter fikk faren, kong Haakon, sin første bil, en Minerva 1913-modell. Det var samme år som vegtrafikkloven ble innført.

– Han ville gjerne vente til den var på plass før han tok lappen, sier kronprinsen.

Prinsen i gang med øvelseskjøring

Siden den gang har flere generasjoner kongelige tatt lappen. Og kronprinsen forteller at både kong Haakon og sønnen Olav var glade i å kjøre. Nå viderefører han selv kjøregleden til neste generasjon kongelige.

– Jeg liker veldig godt å kjøre bil, jeg. Jeg har jo vært mye instruktør på øvelseskjøring, og nå er det tredjemann som har begynt i vår familie. Det er litt mer spennende å sitte ved siden av, sier kronprinsen og ler.

Selv har ikke kronprinsen kjørt kongefamiliens historiske veteranbiler. Sjåførene forteller at det er krevende teknisk, med både dobbeltklutsjing og dobbeltgassing.

«Pimpet» Think-bil

Les også

Men kronprinsen vet hva det vil si å ha en bil med begrensninger.

I perioden fra 2003 til 2012 kjørte han rundt i en liten Think-elbil, som den gang var en norsk storsatsing. Bilen er også utstilt, og folk kan til og med få sette seg inn i den.

Kronprinsen forteller at bilen måtte lades allerede etter den korte turen fra Skaugum til Slottet – i hvert fall på vinteren – for at han skulle komme seg hjem igjen.

– Jeg hadde mange ganger rekkeviddeangst i bakkene opp mot Skaugum, i sånn 10–15 kilometer i timen det siste stykket.

I perioden 2003 til 2012 kjørte kronprinsen denne lille Think-elbilen når han skulle fra Skaugum til Slottet. Om vinteren var det ingen vei utenom lading mens han besøkte foreldrene. <i>Foto:  Beate Oma Dahle/NTB</i>
I perioden 2003 til 2012 kjørte kronprinsen denne lille Think-elbilen når han skulle fra Skaugum til Slottet. Om vinteren var det ingen vei utenom lading mens han besøkte foreldrene. Foto:  Beate Oma Dahle/NTB

Den lille Think-bilen ser kanskje uskyldig ut. Men den er faktisk «pimpet» litt, røper kronprinsen.

– Jeg fikk satt inn litt ekstra stereoanlegg – og en basskasse bak der. Den er ikke så stor, for den kunne ikke trekke for mye batteri.

Og med elbilen avsluttes utstillingen på Slottet – som også startet med en bitte liten elbil fra 1912.

Se flere bilder av bilene her: 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.