BYGG

Kartdata skal bedre vann- og avløpsvedlikehold

Ved å kombinere geografisk informasjon med kommunale tjenester på en mobilapplikasjon kan Norkart vise til betydelig effektivisering i kommunesektoren.
Ved å kombinere geografisk informasjon med kommunale tjenester på en mobilapplikasjon kan Norkart vise til betydelig effektivisering i kommunesektoren. Bilde: Norkart
21. mai 2014 - 14:08

Store deler av dagens vann- og avløpssystem er godt over 60 år, og dermed langt over halvparten av sin forventede levetid på hundre år.

For å forlenge levetiden, og benytte ressursene så godt som mulig, har Norkart, som i utgangspunktet driver med geografisk informasjonsteknologi, kjøpt opp Forvaltning Drift og Vedlikehold AS (FDV).

Innbyggere kan melde fra

– Om hele det norske vann- og avløpssystemet skulle blitt bygget ut på nytt, ville kostnaden vært i overkant av 1000 milliarder kroner, forteller administrerende direktør i Norkart, Bent Brugård.

Vann- og avløpssystemet selskapet har kjøpt opp gir innbyggere i de kommuner som benytter seg av løsningen muligheten til selv å gå inn på mobilen sin og via en applikasjon melde fra om feil i vann og avløpssystemet.

– Kommunene vil dermed få en bedre forståelse av hvilke deler av systemet som har størst behov for vedlikehold, og dermed prioritere mer riktig når de arbeider med nettet, sier Brugård.

Les også: Frykter at byggeboomen i Bjørvika gjør at fundamentene på gamle bygårder råtner

Samfunnsøkonomisk lønnsomt

Norkarts informasjonsteknologi er i dag tatt i bruk i 390 norske kommuner.

Systemene benyttes til alt fra reguleringsplaner til opplysninger om når papp og søppel tømmes.

– At vi nå i tillegg kan gi en god oversikt over problemene i vann- og avløpsnettet tror jeg vil gagne både innbyggere i kommunene systemet benyttes i, og kommunene i seg selv. Systemet gir en effektiv registrering fra folk fest og en god arbeidsflyt for kommunalt ansatte, sier Brugård.

Les også: Her er de mest klimavennlige løsningene for avfall, vann og avløp

Tror på kundeøkning

Det nyoppkjøpte selskapet har i dag 19 kommunale kunder. Brugård tror på en stor økning i antallet kunder i tiden fremover.

– Kommunene vil nå få en bedre oversikt over tilstand, hendelser, lekkasjer, og liknende, så de kan sette i gang tiltak der gevinsten er størst. Vi har allerede en god del kunder innen vann- og avløp, og håper å få implementert det nye systemet hos disse. Vi tror også systemet vil gi oss flere nye kunder, sier han.

Les også: – Vann og avløp er ikke sexy, men viktig

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.